Nikada i niko u istoriji književnosti mu nije pridavao gotovo nikakvu
važnost. Ono je gledano kao nešto sa strane i nešto što ne utiče ni na kakve
tokove u književnosti. Kritičari od renomea, pisci od imena, teoretičari sa
zvučnim titulama uglavnom su obilazili ovu pojavu kako u našem životu, a tako i
u književnosti.
Nema tačke na kugli zemaljskoj koja nije nekome zavičaj. Nema zavičaja
bez zavičajnih pesnika i zavičajne književnosti. I to postoji od kad je sveta
i veka. U zavisnosti od kraja u kome se javljaju, zavičajni pisci o tome i
pevaju. Oni su jednim delom naslonjeni na tradiciju naroda i kraja kome
pripadaju, a drugim delom na književnost i poetike koje se uklapaju u njihov
zavičajni način mišljenja i pevanja. Baviti se književnošću nije zabranjeno, a
takođe i objavljivanjem knjiga. Kad je u pitanju odnos prema zavičajnim piscima
i književnosti koju oni stvaraju i objavljavljuju, on se kretao od potpunog
ignorisanja i nipodaštavanja, od okretanja glave na drugu stranu oficijelene
književnosti, pa do javnog iskazivanja poruge i prezira prema istim. Da bismo
se bavili književnošću i nije važno da svi imamo akademske titule. Da bismo se
bavili kjiževnošću, dovoljno je da smo rođeni i da jezik koji nas okružuje,
zajedno sa jezikom koji nosimo negde u sebi, želimo da uvežemo u određenu formu
i iskažemo ga kao pesmu. Nekada to zapišemo, nekada samo izgovorimo.
Književnosti bez jezika nema, a takođe, nema ni poezije, pa ni zavičajne
poezije. Dakle, zavičajna kniževnost je ona koja se stvara unutar jedne mikro
celine - sokak, selo, kvart, grad, okrug, regija itd. Ona ima svoje do sada
neproučene i nedovoljno istražene kako leksičke, tako semantičke, tako
motivske i idejne zakonitonsti. Zavičana književnost retko podleže aktuelnim
književnim trendovima, ali se zato vrlo često uklapa, ili to pokušava, i
uključuje se u neki od tradicijskih književnih tokova. Zavičajno pesništvo
je nastalo kao izraz i potreba pojedinaca da se kroz književnu i poetsku formu
iskaže. Ono je izraz naroda koji je propevao. Ono ima veze i sa našom narodnom
poezijom koja je iz istih pobuda i nastasla. Zavičajno pesništvo se jednim
delom uglavnom i oslanja na narodnu poeziju. U nekom ranijem vremenu ono se
nije zapisivalo već je prenošeno sa kolena na koleno i pamtilo se, i
prepričavalo, i opričavalo. Samo one pesme i ona dela koja su selekcijom sa
kolena na koleno ostala, stigla su kao
usmena književnost da budu zapisana i da dosegnu i do danšnjih dana. U modernom
vremenu narodni autori, ili pak zavičajni pisci, su pismeni i oni dela
zapisuju, a sa razvojem štamparstva i izdavaštva i objavljuju.
Stoji sledeće pitanje: da li nam treba zavičajna narodna književnost
uknjižena i objavljena u svojim posebnim edicijama? Svakako da treba, jer
zavičajna književnost je narodna književnost u modernom vremenu, a zamislimo
istoriju svetske književnosti ako bismo joj oduzeli narodnu književnost. Mi u
Banatskom kulturnom centru u jednoj posebnoj ediciji želimo da afirmišemo
zavičajne pisce i zavičajnu književnot. Mi njihovim ostvarenjima prilazimo sa
pažnjom i uvažavanjem, shvatajući da je svako delo izraz pojedinčeve žudnje za
radošću beskonačnog, i da ako gledamo kroz tu vizuru sve druge negativne
kritike gube smisao.