Violeta Katarina Bjelogrlić: „Dimenzija demencija”


Književnost je u trećem mileniju sa pojavom novih tehnilogija u smislu interneta i društvenih mreža sa jedne strane naišla na svoju veliku afirmaciju, a sa druge je učinila popularnim i nužnim kratke forme koje su potencijalnom čitaocu, možda, ne toliko draže koliko praktičnije, jer u stalnom nedostatku vremena on traži nešto instant, nešto brzo a snažno kako bi našao duhovno okrepljenje i nastavio svoju trku za završavanjem svakodnevnih, a za preživljavanje neophodnih, dužnosti. Za takvog modernog čitaoca najpriželjnija je forma kratke priče. Ona mu, zbog kratkoće, daje brzi prohod kroz tekst, a ujedno ga snaži i pokreće unutrašnje glasove i jezik u njemu kako bi u tabloid svakodnevici, koja reciklira svakave gluposti, našao ono malo unutrašnjih glasova i jezika da može da uspostavi preko potrebnu duhovnu vertikalu svoga bića i ostao uspravan uprkos svemu što želi da ga na kolena sruši. Kratka priča je iz dana u dan sve više in. Ona se prosto nametnula kao književna forma za svaku priliku i, uprkos svim surogatima koji se nude kao rog za sveću, ipak, onima koji to žele, daje šansu da, makar onako usput, od posla do posla, od obaveze do obavaze, nahrane estetski, filozofski i duhovno svoje uvek gladno saznanja i mudrosti unutrašnje biće.

Violeta Katarina Bjelogrlić u svojoj knjizi „Dimenzija demencija” nam nudi zbirku priča koja se može shvatiti kao iskošena slika i metafora globalnog sveta koji sve više liči na starački dom gde je demencija stvarnost i gde savremeni čovek, svakodnevnim bombardovanjem raznim informacijama beznačajnih sadržaja, gubi sposobnost za apstrakno razmišljanje. On zaboravlja vlastiti život i živi po nekoj inerciji, tup i nesposoban da sagleda sam sebe i svet u kome živi. Nesposoban da kreira, već je sveden na biće koje može samo da konzumira. Taj globalni starački dom trećeg milenijuma je učinio da savremeni čovek svoj govor svodi na nekoliko stotina reči i jednako je nesposoban da misli, da se određuje prema svetu, već živi po svojim nagonima i po zakonima mase, krda, navijačkih družina ili pak gomile na raznim muzičkim spektaklima, što uz zvuke sintetičke muzike koja razbija svaku emociju i dezintegriše um, skače, urla i veruje da je to dobro i da živi punim plućima. Taj globalni starački dom, kog uvek neki ljudi moraju da servisiraju, prepun je sveta koji je utripovao da je nešto posebno, a ne poremećena i zatupljena ličnost koja se, u oluji globalno, liberalno, kapitilaističkog talasa, pretvara u radno roblje koje maše zastavicama fiktivne slobode stvarnom i pravom životu koji prolazi kraj njega. E, u tom i takvom staračkom domu Violeta Katarina Bjelogrlić smešta svog naratora koji servisira sve te pacijente, a usput i priča o njima sa blagom dozom ironije i humora, bez patetike, ali jednako duhovito, na trenutak sa dnevničkom posvećenošću, a ujedno i sa svešću da taj svet, između četiri zida u kome se nalaze njeni junaci, nije tek jedan od mnogih staračkih domova u Beogradu, gde su vredna deca u trci za zadovoljenjem svojih hedonističkih poriva i života ostavili svoje obolele roditelje. Ona nam govori kako je treći milenij pokazao krajnji nedostatak empatije za druge, pa i one najrođenije, govori da svakom od nas preti opasnost da završimo zaboravljeni u bolesti i ludilu u nekom staračkom domu, a ujedno nam pokazuje i lice ostarele Srbije i Evrope koje preti, o, tako silno preti, da postane naše vlastito.   

Violetu Katarinu Bjelogrlić kao pripovedača treba čitati, a njenu knjigu „Dimenzija demencija” možete i pod jastukom držati. Za svaki slučaj.