Radovan Vlahović: „Bapa“:
http://vlahovicradovan.blogspot.rs/2016/09/radovan-vlahovic-bapa.html
http://vlahovicradovan.blogspot.rs/2016/09/radovan-vlahovic-bapa.html
Kada je reč o pripovedanju, posebno o romanu,
pa tako i o romanu „Bapa“ Radovana Vlahovića, reč je o sukobu, upravo
o ratu svetova: postojećih u stvarnosti i nepostojećih u umetnosti. Radi se o tome
da se ono postojeće pokazuje kao nedovoljno, pa se poseže za nepostojećim koje,
kao takvo, pruža daleko veću mogućnost čovekovom napretku. A to onda znači još da
ni svet umetnosti nije ono što jest, već ono što bi moglo da bude – što predstavlja
i Aristotelovu definiciju književnosti u „Poetici“.
Ta dva sveta, postojeći i nepostojeći, sadašnji
i prošli, u Vlahovićevom romanu veoma oštro su suprotstavljena, pa se u ovoj suprotstavljenosti i menjaju slike o njima:
postojeći postaje nepostojeći, lažan, a onaj nepostojeći postaje postojeći, istinit.
Tako prošli život na jednom banatskom salašu
neposredno posle Prvog svetskog rata, koji je samo piščeva imaginacija, postaje
stvaran zahvaljajući veštini njegovog pripovedanja, a život koji on vodi u sadašnjosti
bledi pred ovim ispripovedanim životom.
To je, verovatno, bila i osnovna nakana pripovedačeva:
da stvori jedan svet koji će biti izvorniji i lepši, primereniji čovekovom biću,
koje će tu biti zaštićeno u svojoj istinskoj predanosti radu, uživanju u porodičnom
životu, ljubavi prema najbližima, prema samoj zemlji hraniteljici, prema drugim stvorenjima na koja je svakodnevno
upućen, od živine do stoke.
Radovan Vlahović kao da želi da nam pokaže
da, u svetu u kome je već skoro sve što je ljudsko dovedeno u pitanje, još ništa
nije izgubljeno i da je uvek moguć jedan okret koji će nam ponovo podariti ono što
smo izgubili, a što nam, kao ljudima, pripada od početka: a to je naša duboka humanost i naše ljudsko biti.
Roman „Bapa“ prvi je u nizu romana koje Vlahović namerava
da napiše. U tom romanu on se, dakle, vraća normalnom i lepom životu kakav može
samo da se živi u zavičaju, gde mu ništa nije tuđe, gde je sve njegovo, od specifičnog
jezika, preko ljubavi prema zemlji i svim bićima među kojima je, do toplog kućnog
ognjišta gde njegovo bivstvovanje dobija puno opravdanje i istnski smisao.
A u vremenu u kome čovekovo biće kao biće postaje
sve ugroženije, te i sam ljudski opstanak počinje da pusti, to je toliko mnogo.