Toni Perdić: „Vrtlar u romingu”

Pred tobom je, poštovani čitaoče, nova pobednička zbirka pesama Tonija Perdića pod nazivom „Vrtlar u romingu” koju ću, i pre no što zaroniš u nju, u kratkim crtama pokušati da približim i da te zainteresujem, ne samo za čitanje, već i za citiranje, a po potrebi i učenje nekih pesama ili stihova iz njih, napamet.

Knjiga se sastoji od šest ciklusa pesama koje nas već po samom nazivu celina pozivaju na duhovno putovanje i avanturu „beskonačnim spiralnim stepeništem” gde nam pesnički subjekt Tonijevih pesama otvara priču za one koji će se tek roditi prolazeći poput eona kroz vreme i prostore, tragajući za metafizičkom ljubavlju koja se doživljava samo u dobroj pesmi. Stoleća za nama su opustošila naše snove i učinila naše živote virtuelnim i nestvarnim, a u želji da iskažemo se, ako ne drugačije, onda u nekoj memorijskoj kartici u kojoj je ispisan sav naš život. Pesnik nam u „Kristalnoj bašti” prosejava svetlost jednako nudeći, nasuprot javnim bibliotekama koje prokišnjavaju, svoju intimnu priču ‒ da bi pesnički subjekt još mogao biti pesnik, nadnaravno i osvešćeno plemenito biće koje se kazuje biranim rečima. Pesnik je uvek spreman da u mogućem taži nemoguće, u nesavršenom da otkriva savršenstvo, da daje sebi mogućnost da kroz pesmu humanizuje život i nesavršeni svet oko sebe.

Za svoju poeziju u ciklisu „Pred lavinom eona” Toni nam kaže:

„Nisu to nikad ni bile neke pesme.
samo priviđenja utkana u aliteracije i rime.
Samo opiljci izmišljenog univerzuma.”

Za Tonija Perdića, čista nepatvorena poezija i pesma je nešto nalik čistoj esenciji za kojom se večno stvaralaštvom traga, ona je sublimacija svih iskustava, znanja, težnji, shohvatica, poniranja, vizija i čežnji koje se mogu desiti u čoveku trećeg milenija koji obezbožen i raščerečen vapi za sjedinjenjem sa sobom i svetom, vapi za harmonijom koja bi možda ličila na pesmu kakvu njegov pesnički subjekt često priželjkuje.

U ciklusu „Kad brundali su bumbari i zujale su pčele” lirski subjekt nam evocira sećanje na rođenje jedne gimnazijalke, na očaravajuću lepotu prirode, na nevinost kao iz najlepšeg sna istkanu i mogućnost da kosmička princeza doživi svoj prvi bal. Nežnost kojom Toni peva u „Baladi za gimnazijalku” u ovom ciklusu je sazdana od roditeljske ljubavi i astralnog nadahnuća iz kog se rođenje voljenog bića helderlinovski, na jedan neprimetan i nenametljiv način, iz konteksta otvara kao savršena poezija.

Na vrtoglavom karuselu, pesnički subjekt analizira i govori o odnosu pesnika i muze, o večnom kolopletu za savršenom srećom, negde na kraju sveta, iza svih zastora, pa makar u kafani uz muziku, lelujanje lišća na mladim granama, na otvorenom beskrajnom prostoru gde se sreću dva bića sa željom da sažmu svoje suštine, sjedine se i nađu u jednom vihoru samozaborava, topline i pripadanja. Na jednom mestu autor nam kaže: „Mahnula je ona, što bi lagao retrovizor” i daje nam sliku ogledala i ogledanja, kao i želje za ogledanjem i samospoznajom u očima dragog nam bića koje i ima svoj odraz u stvarnosti, ali se na pravi način spoznaje tamo iza, na nekoj vrtešci, na nekom karuselu kojim se vozimo u vremenu što tren je, a ujedno i večnost.

Život nam se tanji, bledi i nestaje na naše oči, svet se urušava u naletima šizoidnih tabloidnih priča koje nam u dušu, kao u veliku prazninu, ubacuju svoje smeće koje preti da nas zaguši i potopi, da nije nade, da nije tog „sveprožimajućeg svetlucavog praha” kojeg smo sačuvali uvek kad naš um treba da svečoveka u samom sebi regeneriše i vrati se u normalu kojoj se u pesničkom zanosu stremi. Svet je svoju demonsku izopačenost, poput vrelog katrana, uvek spreman da sipa po glavama svojih podanika u želji da sprži kreativnu energiju i snagu reči čoveka trećeg milenija koji misli, poput Tonija Perdića, svojom glavom, i peva svoju pesmu uvek kad svi klonu, kad su svi oko njega spremni da se predaju, on iznova i pri samoj pomisli na daleku i neuhvatljivu pesmu/ženu, budi u sebi onaj „sveprožimajući svetlucavi prah” iz kog se kreće u pisanje pesme kao najmoćnijeg otpora sveopštem ludilu koje se nameračilo na čoveka trećeg milenija.

„Vrtlar u romingu” je, dragi prijatelji, knjiga pisana slobodnim stihom, čistim i izbrušenim jezikom sa, može se reći, jednom prefinjenom emocijom i jasnim poetičkim konceptom iz kog nam se kao lotosovi cvetovi otvaraju pesme za naše novo zaljubljivanje u život i sveopšti otpor sivilu i besmislu koji nas okružuju.