Aleksandar
Marić je pesnik mlađe srpske pesničke generacije, koja se poslednjih godina, sa
novim pesničkim senzibilitetom, iskušavala kroz različite pesničke konkurse i
zbornike i tamo osvajala značajne nagrade i priznanja, a sad se javlja sa prvom
knjigom, i tako potvrđuje svoje postojanje na srpskoj književnoj sceni trećeg milenija.
Aleksandara
Marića je Gospod obdario sa više talenata i on ih je u sebi godinama negovao i
iskazivao među ljudima, a sa knjigom pesama „Tajna duše”, imam utisak čitajući
je, usmerava ga da svoju ogromnu energiju u vremenu budućem podari poeziji i
literaturi.
„Tajna
duše” je knjiga koju autor posvećuje onima koji pesme čitaju zatvorenih očiju,
dakle, hipersenzibilnim ljudima u svetu kad su emocije prestale biti in
i kad je stvarnost pritisnuta postliberalnom destrukcijom, kako medija tako i politika,
a sve sa jednom željom da ono prefinjeno, unutrašnje, romantično i željno svetlosti
čovekovo biće potisne u drugi plan zarad opskurnog i bizarnog rijaliti programa,
u koji nas svim silama gospodari stvarnosti žele ubaciti.
Pesnički
subjekt ove poezije je pobunjenik protiv tog i takvog sveta i on se pevajući slobodnim
stihom iskazuje kroz četiri ciklusa pesama. Svaki od tih ciklusa nam se doima drugačije,
kao da i sam autor pokušava da svoje složeno i mnogoliko pesničko ja kroz njih
stavi u jednu poetski celinu.
Prvi
ciklus pesama nosi naziv „Ljubav je razmena svetlosti.” u kojem nam autor otkriva
svog poetskog junaka u njegovoj intimi kad korespondira sa animom koja je mnogolika,
višeslojna i često se prevodi, u ovoj poeziji, iz jave u san, a često je i eho
glasova koji dopiru do pesničkog subjekta koji se nikada ne miri sa stvarnošću i
koji u svakom trenu svoju muzu do usijanja uzvisuje kao predmet idealnog obožavanja,
ali i poetske nežnosti koja se samo u prefinjenim srcima može negovati i iskazivati
kao energija ljubavi koja je uvek iznad svih životnih stremljenja. Gubitak voljenog
bića nije samo ovostrana, u sudaru sa svetom i ljudima, trivijalna realnost, već
je ona i mogućnost da se kroz onostrano i snevano vrati nazad i iznova daje vulkansku
snagu i energiju lirskom subjektu ove poezije.
„Godine
nisu merilo mudrosti.” je drugi ciklus, koji nas vraća u detinjstvo, u vreme nevinosti
i iskričavosti nade u moguće, kad ljubav nije znala da se krije kako
nam kaže pesnik za svog junaka koji je okovan ljubavlju i suzama u žalu za onom
koja je u pesmi postala njegova devojčica dok su se u ormaru krili.
Treći
ciklus nosi naziv „Moj životni put je onaj koji nije ograničen putem kojim sam krenuo.”
U njemu nas pesnik vraća u zavičaj njegovog poetskog junaka i na jednom mestu,
u pesmi „Zavičaj”, on kaže:
„Kad
otvoriš svoje sobe,
i
primiš me poput brata,
za
mene su ruke obe,
otvorena
tvoja vrata.”
U
ovom ciklusu pesnik koristi rimu i za razliku od ranijih pesama, on, ustreptao i
melodičan u ritmu i smeni osmerca i deseterca, obraća se svom budućem čitaocu.
I
na kraju nam pesnik kaže:
„Nemoj
da bacaš ove reči,
jer
to je moj dar,
značiće
ti u životu,
ovaj
Spomenar.”
U
četvrtom ciklusu koji nosi naziv „Prosvetljenje se vrši obrazovanjem, a ne verovanjem.”, autor nas upućuje na svoj umetnički i stvaralački
kredo, koji nam kaže da je početak svake filozofije sumnja a ne nikako slepa vera.
Dakle, samo promišljanje sveta oko nas, i nas samih, kao i naših želja, htenja i
pregnuća, nas može kroz literaturu uzvisiti i uzdići na pijedestal čoveka koji je
očovečen u vremenu sveopšteg razčovečenja, i koji može sebe osloboditi i obožiti
i uzdići iznad duhovne sirotinje kojom smo u ovom vremenu okruženi.
Radovan Vlahović