Danica Vujkov: Životne slike (Radovan Vlahović: „Bapa“, Banatski kulturni centar 2016)






Roman „Bapa“ Radovana Vlahovića (Novi Bečej, 1958) pisca koji je potvrdio svoj talenat romanom „Evo čoveka“, proznom knjigom „Banatske pripòvētke“ i drugim, vraća nas u vreme koje je bilo i prošlo; po svojoj ambijentalnosti, lociranosti događaja (Banat, Dragutinovo (Novo Miloševo) salaš u vojvođanskoj ravnici), po specifičnom (lokalnom) govoru likova, u slikovitoj, nadahnutoj priči o životu i pogledima na svet čoveka toga podneblja, što u ostvarenju podrazumeva nadgradnju univerzalnih značenja. Vreme je u kontinuitetu kosmičke Večnosti, potvrda stalne promene i prolaznosti na Zemlji, sveta vidljivog, (materijalizovanog) dok je život kroz promenu, u stalnoj obnovi i u suštini, uvek isti. Menjaju se samo spoljašnje okolnosti koje mogu u kriznim vremenima da utiču na poremećaj ravnoteže čovekove ličnosti.
Čoveka za vreme koje je proživeo vezuju sećanja. Sećanja su i najuverljiviji znak, najpouzdanije svedočenje da je nešto bilo i prošlo. To se odnosi na konkretne događaje, ali, pre svega, na emotivni, duhovni život pojedinca. I sve što je čovek stvorio u sveukupnoj umetnosti (i narodnoj i tzv. umetničkoj, od pećinskog crteža do danas) zasnovano je na sećanju i čovekovoj težnji da sačuva od zaborava svoj prolazni trenutak na Zemlji, da ostavi svedočanstvo življenja u svome vremenu i tako produži (u sećanju) svoje trajanje.
Radovan Vlahović je u čoveku svoga zavičaja i njegovom životu tražio odgovor na pitanje šta je smisao i vrednost života? Svojim ostvarenjem sačuvao je sećanje, ali i posvedočio istinu da je u svim vremenima, bez obzira na spoljašnje okolnosti, smisao života u radu i u životu samom; ne tražiti ni više ni manje od onoga koliko od svoga rada imaš, a porodično ognjište i porodična ljubav najveća su sreća i punoća duše, duše koja čuva i štiti čoveka od svakog greha.
Otac Branko (deca ga zovu Bapa) mati Zorka, i njihova deca žive na salašu u blizini Dragutinova, u takvoj uzajamnoj harmoniji i ljubavi da se stiče utisak da nikad nisu ni pomislili, a kamoli poželeli drugačiji život. Ljubav nadrasta sve, i zato se prva slika romana (Jutro na salašu) doživljava idilično ‒ Zorka žari veliku zidanu peć koja zimi zahteva posebnu pažnju.
Zorka i Branko su vredni i pošteni, sve što imaju zasluženo je njihovim  radom; trude se da svojim rukama urade svaki posao, što je moguće bolje.
Zato je Zorka uvek u poslu: i dok je kadila peć i povremeno zavirivala u labrnji prozor da vidi šta rade deca smišljala je priču i posao kojim će ovog zimskog dana decu zabaviti, jer ni deca nisu smela da sede besposlena. Devojkama je spremala igle i konac da uče da štrikaju i vezu, ali i da šiju haljine lutkama koje su pravile od čokanjica, a Bojana će bratu Marinku pokazati kako se vuna navija iz kurjuka u klupče.
Vlahović životnim (živim) slikama, slika čoveka svoga zavičajnog, banatskog mentaliteta, slika život koji poznaje, u sećanju na vreme prošlo, koje se u poređenju sa našim vremenom (spolja) promenilo, ali sve što je suština čovekova, njegove pozitivne, moralne i osećajne vrednosti – to Vlahović u romanu afirmiše, jer to su i jedini (svevremeni) čovekovi vrednosni putokazi opstanka. Uspele romaneskne slike sa realističkim detaljima i opisima u doživljaju čitaoca imaju i emotivnu nadgradnju, a to je zanesenost pisca ljubavlju prema čoveku i životu, i lepoti ravničarskih predela koja zrače i dišu.
Branko je pravedan, i za razliku od brata, kada je reč o pogledu na svet i život, jedino je Branko najviše držao do onog našeg starog, banatskog. I baš taj stari, banatski pogled na život (na koji se pravednik nikad ne žali) otkriva čitaocu nezamenljive vrednosti čovekovog života na Zemlji. Istovremeno, suočen sa životnom svakodnevicom našeg veka i „kompjuterizovanim“ čovekom, sa žaljenjem shvata šta smo izgubili civilizacijskim napretkom. Izgubili smo sopstvenu prirodu. Sve što je „olakšalo“ čoveku život, u stvari ga je udaljilo od njega samog, tako da je čovek gubitkom duhovne snage izgubio ne samo osećanja i etička određenja, već je u opuštenosti, izgubio i telesnu snagu, kao i sopstvena radna umeća; zamenio je sve mašinama i postao stvar među stvarima.
Vlahović u romanu govori o čoveku koji je još uvek živeo u dosluhu sa prirodom i samim sobom. Ukućani su bili u slozi i međusobnoj ljubavi, a njihov odnos prema domaćim životinjama posebno je dirljiv.
Roman se završava srećnim događajem kojem se raduje cela porodica – oždrebila se Lasta! I to baš na srpsku Novu godinu. Radosnu vest saopštava otac.
 Deco, Lasta se noćas oždrebila, imamo malog Zvezdana.
Oni su ga gledali u neverici.
– Srećna vam Nova godina! uzviknu Branko, nasmeje se i počne da ih redom grli i ljubi. Oni se najednom oraspoložiše i zagrajaše.
Srećna Nova godina, srećna Nova godina!
Kraj njih je stojala Zorka sa rukama podbočenim u struku i smeškala se zadovoljno.
Ova slika, slika radosti i porodične sreće otvara, u poređenju, jednu tužnu gradsku sliku našeg vremena. Otuđeni čovek, stanovnik grada, drži u stanu tzv. kućne ljubimce, pse koji su tako na svojevrstan način zlostavljani. „Postvareni“, žive u potpuno neprirodnim, prisilnim i prinudnim uslovima neslobode. U šetnju ih izvode vezane na lancu, obučene u haljine itd. (tuku ih ako se otimaju!), a šta je posledica ove masovne pojave vidi se na trotoarima gradskih ulica i ugaženim travnjacima! Ovi kućni ljubimci nisu voljeni, već su modni trend  otuđenog, praznog čoveka. Dakle, i čovek se promenio, njegov život nije više u harmoniji.
U romanu Radovana Vlahovića nalazimo drugačijeg čoveka sa osobinama koje ga oslikavaju pozitivistički, na putevima života i ljubavi, dakle sa osobinama pozitivističke univerzalnosti, mada život nije nikad bez borbe; životnu radost može da poremeti zlo koje dolazi uvek spolja kao okolnost spoljašnja, a to su ratovi koji se vode neprekidno i koji pripadaju onoj tamnijoj strani ljudske sudbine.
Značaj ovog romana nije samo u čuvanju sećanja na život kojeg više nema, već i na približavanju današnjem čitaocu moralno-osećajnog sveta čoveka, kakav jeste bio, a nije to i danas, jer se duša i osećajnost duševna gube u materijalističkom svetu koji živi imitaciju života. Roman Radovana Vlahovića kreće se od temelja i slike zavičajne (lokalne) do univerzalnih asocijacija čitanja. Ambijentalna slika ima i nadgradnju realističko-romantičnog veza sa unutrašnjim osećanjima i doživljajima likova.
Tako se gradi životna slika koja se može današnjem čitaocu učinitu bajkovitom. Da li je takav život postajao? Roman „Bapa“ svedoči da jeste, i da će i budućem čitaocu zvezdice – varnice iz peći koju Zorka žari grejati dušu i maštu.


Novi Sad, jun 2016.