Radovan Vlahović: „Bapa“:
http://vlahovicradovan.blogspot.rs/2016/09/radovan-vlahovic-bapa.html
http://vlahovicradovan.blogspot.rs/2016/09/radovan-vlahovic-bapa.html
„Bapa“ je autentičan model
realističkog romana u kome Radovan Vlahović slavi iskonsku vezu čoveka i banatske
ravnice koja mu obiljem latentnih darova
pruža izvore egzistencije i osnažuje volju da odoli svim nevoljama i iskušenjima
težačkog života. Glavni junak romana, Branko, stamen je i čvrst, odlučan da opstane
na zemlji svojih predaka, poput Baće Babijana iz Petrovićeve priče „Salašar“.
Moć
zemlje u Vlahovićevom romanu ne iskazuje se veličinom poseda, već odanošću čoveka
prema ravnici na kojoj je rođen, na kojoj odrasta i svija ognjište, zasniva porodicu,
odoleva izazovima svakodnevice i unutrašnjim porivima svoje nesavršene prirode.
Opojni dah široke ravnice osnažuje ga da istraje u stalnoj borbi za opstanak, budi
mu želju da u svakoj prilici iskaže privrženost rodnom tlu i moć da se uhvati u
koštac sa izazovima neposrednog životnog okruženja u kojem se sukobljavaju interesi
i gledišta pojedinaca iz različitih socijalnih i klasnih grupacija.
Ostajući na terenu sela, Vlahović ne insistira toliko na socijalnim problemima
njegovih stanovnika, koliko na reprezentativnim detaljima seoske idile. Otuda slike
folklora i epske tradicije često nadahnjuju pisca i daju osnovni ton i boju strukturi
i formi njegove proze, koja predstavlja autentičan dokument i hroniku, ali i umetničku
sliku jednog vremena. Odnosom i ljubavlju prema selu on impresionira čitaoca koji
pada u stanje lake empatije i neosetno uranja u mentalitet društva i fiktivni duh
vremena o kojem razmišlja i govori.
Tematski okvir romana situiran je između dva svetska rata, na prostorima
pitome bantaske ravnice. Slojevitost značenja i poruka pisac iskazuje simbolikom
kontrastnih slika koje dočaravaju ambijent vojvođanskog sela i kult porodice u kojoj
dominira autoritet oca, uzdignut tako visoko da uvek vodi glavnu reč. On porodicu
štiti i zastupa u kontaktu sa neposrednim okruženjem, obezbeđuje egzisteniciju i
postaje njen zaštitni znak. Autoritet majke je samo na prvi pogled u drugom planu.
Njena uloga nema ništa manji značaj – ona je čuvar unutrašnjeg mira u kojem briga
o deci ima prvorazredni značaj.
Žena je u romanu važna bar koliko i
zemlja. I ona rađa, neguje i hrani, pruža ljubav i osnažuje muškarca da istraje
u borbi za opstanak, a kada voli nežna je i suptilna, sposobna da svet učini
lepšim, a život srećnijim i boljim.
Lepota žene je kao izvorna snaga prirode,
neuhvatljiva i nesputana; ona zrači energijom prividne jednostavnosti, nedovoljno
definisane i teško dokučive. Ljubav je pisac ugradio u sve slojeve tematske i estetske
strukture. Bilo da je erotska, porodična ili patriotska, ona greje srce i dušu glavnih
junaka, sagoreva prepreke i gradi mostove između nepremostivih obala. Lepota je
koheziono tkivo koje povezuje sve delove priče i pleni snagom univerzalne ljudske
komunikacije, a ljubav iskonska snaga koja je u stanju da preokrene sudbine i ponašanje
ljudi.
Ljudsku zlobu je pisac stavio na margine
svoga romana. Ona se ukaže samo katkad u sebičnim interesima sitnih trgovaca i šićardžija,
ali uvek ustukne pred logikom razumnih ljudskih nakana. Seoska idila biva samo povremeno
poremećena na relaciji oprečnih viđenja
života koja naročito eskaliraju u sukobu radikalnih socijalističkih ideja sa nepisanim
pravilima patrijarhalnog reda. U diskursu ideoloških reminiscencija, autor ne ostaje
dugo; njegov stvaralački senzibilitet se lakše i potpunije ispoljava u sferi trajnih,
opšteljudskih istina. Svoj pogled na život radije gradi na sokratovskom odnosu prema
pojavama i događajima iz neposrednog okruženja, sa radoznalošću opservatora koji
nije opterećen potrebom da na svako pitanje nađe definitivan odgovor.
Moć prirode i neumoljivost
njenih zakona oduvek su plašili čoveka koji je bio nemoćan da se suprotstavi pogubnom dejstvu elementarnih sila. Vlahović je odan čarima banatske ravnice
na kojoj je život uvek pozitivan i idiličan, redovno nepredvidiv i neizvestan, ali
ne i surov i nepodnošljiv. Otuda je veza čoveka i prirode u njegovom romanu trajna
i neraskidiva. Širina pitome ravnice profiliše, bar do izvesne mere, karakter i
sudbinu ljudi u njegovom romanu. Glavni junak svoj radni dan započinje sa jutrom,
a dnevne obaveze završava praćen nevremenom, koje ga opominje da je život neprestana
borba sa lepim i vedrim početkom, ali varljivim i promenljivim tokom i neizvesnim
ishodom. Pritom pisac nije pesimista. On samo nastoji da pronikne u suštinu ljudskog
bitisanja u kojem sudbina individue nije određena vremenom njenog trajanja, već
izborom i načinom življenja. Projekcija večnosti ostvarena je u dve kontrastne ravni:
jedan naporan težački dan završava se u oluji, da bi već sledeći otpočeo rođenjem
ždrebeta sa zvezdom na čelu.
Banatska ravnica je široka,
a raskoš njenih darova beskrajna i moćna. Dah plodne zemlje stvara u čoveku iskonsku
potrebu njenog oplemenjivanja i urođeni nagon samoodržanja pred kojim nema teških
pitanja i nerešivih zagonetki. O tome autor priča mirno, bez žurbe i grča, jezikom
formirane stilske fizionomije, manirom naratora koji je na najbolji način ovladao
magijom govora. Pritom on unosi dušu u oživljavanje seoskih pejzaža, kolorit i ornamentiku
epske tradicije. Deskriptivni elementi fabularnog toka i obilje životne građe, vešto
pretočeni u sižejni koncept priče, osnaženi efektima izvornog govora, dobijaju snagu
inventivne estetske i stilske konkretizacije. Povremenim unošenjem arhaičnog žargona
Vlahović je ostvario zanimljiv model racionalnog i funkcionalnog dijaloga. Lokalni
govor junaka odražava, i to najčešće duhovito, njihov unutrašnji život, trenutno
duševno rapoloženje i pogled na svet. Na taj način pisac vaja reljefne portrete
pozitivnih junaka sa kojima se raduje ili pati, sa kojima saoseća i razume njihove
postupke u svakodnevnom životu ili nepredvidivim okolnostima i događajima.
Sižejni tok romana razvijen
je u horizontalnoj ravni mirne, razlivene ekspozicije, bez zapleta i ekstatične
napregnutosti, sa niskim intenzitetom dramskih elemenata, na platformi statičnih
motiva, dobro osnaženih efektima lokalnog žargona. Reč je o panoramskoj kompoziciji,
nekonfliktnog prosedea, satkanog tehnikom široke epske forme, u mozaičkom nizu narativnih,
deskriptivnih i dijaloških elemenata. Na kraju valja reći da je Vlahović našinom
pripovedanja i bogatstvom značenjskih nivoa ostvario zanimljiv literarni model koji
čitaocu pruža dublja saznanja o čoveku, omogućuje neponovljive trenutke zadovoljstva
i duhovne relaksacije.
Užice, maj 2016.