Mladen Dražetin: „Pački Švapa”

„Rukopisi ne gore”, napisao je u prošlom veku Mihail Bulgakov, ali rukopisi često nadžive svoga pisca neobjavljeni kao što je to slučaj sa rukopisom romana Pački Švapa Mladena Dražetina koji je završen negde u devedesetim godinama prošlog veka, a danas, zahvaljući mladenovom sinu Radivoju Dražetinu, posthumno će videti svetlost dana i krenuti u susret svojim čitaocima.

Kada je reč o Mladenu Dražetinu, i danas posle blizu četrdeset godina od našeg poznanastva, fascinira me njegova polivalentna ličnost darivana od strane Gospoda sa mnoštvom različitih talenata.
Mladen se u sedamdesetim godinama u srpskoj knjievnosti javio kao pesnik snažnog lirskog naboja. Potom se ispoljio njegov veliki glumački i rediteljski talenat koji je u ono vreme socrealizma sa Dopisnim pozorištem razbijao klasične oblike pozorišta koji su carevali na našimm scenama, a zatim je svoje praktično delovanje pretvorio u teoriju i na naučni način obradio ono što je u praksi već potvrdio. Takođe, napisao je i znatan broj književnih i pozorišnih kritika, te nekoliko knjiga pesama za decu i roman koji je pred tobom, poštovani čitaoče, pod nazivom Pački Švapa.

Mladen Dražetin je dobri duh Novog Sada i Vojvodine, neko koga su znali naši najeminentniji umetnici i profesori, ali su ga znali i obični ljudi, pa i oni sa margine i svi su ga zavali Mlađa, a on je za sve imao vremena, kako da komunicira tako da pomaže, a mnogo njih je, takođe, i rediteljski obradio.

Sećam se iz vremena druženja sa Mlađom, a ponekad u kasnim noćnim satima po kafanama uz zvuke ciganskih violina, da smo vodili razgovre o svemu i svačemu, a ponajviše o umetnosti koja nam je bila zajednička spojna tačka u našim tadašnjim druženjima. Mladen je svemu pristupao sa lakoćom, ljubavlju i sa pozitivnom energijom, uvek okrenut drugima, često i na vlastititu štetu, on je davao sebe iskreno i nesebično i u svemu je nalazio lepotu, čar života i pozitivnu energiju.

Roman Pački Švapa je prvo kao rukopis predat ondašnjoj Prosveti koju je vodio nadaleko čuveni Čedomir Mirković, jedan od najbriljantnijih književnih kritičara onoga vremena, ali i veliki poštovalac Mladenovog književnog i pozorišnog rada. Roman Pački Švapa je bio uzet u izdavački plan Prosvete prošavši ondašnji Savet sa izdavaštvo u toj eminentnoj izdavačkoj kući i trebalo je da bude tamo štampan. Sećam se da smo se jednom prilikom u kafani sa Čedomirom Mirkovićem i Petrom Latinovićem unapred smejali kako će reagovati budući čitaoci kad budu čitali tu svojevrsnu Mlađinu Božansku komediju govorio je Čeda asocirajući nas na Dantea. A onda su stvari u Prosveti krenule niz brdo, a Čedomir Mirković je preminuo, tako da roman Pački Švapa nije objavljen. Nakon toga, u trećem mileniju, Mladen je usredsredio svoju pažnju na teorijski rad, i roman je ostao kako u Prosvetinoj fioci tako i u njegovoj ličnoj, sve dok, evo, više od četvrt veka nakon njegovog završetka, nije ugledao svetlost dana.