Zoran
Tornjanski se na proznoj književnoj sceni pojavio 2015. godine sa knjigom priča
„Zemlja u kojoj teče med i mleko” koja je kao rukopis pobedila na konkursu za
mlade stvaraoce koje svake godine raspisuju Grad Kikinda i Banatski kulturni
centar.
Roman-prozni
diptih koji nosi naziv „Podeljeno srce i prava vera”, koji je pred tobom,
poštovani čitaoče, sastoji se od dva dela; prvi nosi naziv „Čekam te na kraju
sveta”, kojim ću se baviti u ovome tekstu, a drugi „Odbrana katedrale Leiva” o kom će, verujem, u vremenu budućem sigurno neko drugi pisati.
Vreme
u kome živimo je poslednje, kako uče religiozne knjige, koje su junaci ove
priče Tolsten i Arijana iz grada Semla, čitali, ali ni u jednom trenutku
nisu mogli poverovati da se iz obične urbane stvarnosti, svet u kojem živimo,
najednom može pretvoriti u nešto o čemu su proroci u svojim apokaliptičnim
vizijana o sudnjem danu govorili. U priči o ljubavi između Tolstena i Arijane,
o njihovom zajedničkom životu koji je ispunjen verom i skromnošću, autor nam
otkriva šta se dešava kad političke elite povedu čovečanstvo u ratove, kad
svet postane poprište ratova, kad za sva ta dešavanja okrive religiozne ljude i
veru u boga, namesto da ti isti političari preispitaju svoje stavove. Takođe, otvara
nam se u ovoj priči i tema koja se dešaava nakon ratova - da se stvara jedna
država, da se brišu granice i da se na planeti dešava jedan vođa. Autor nam
otkriva kroz priču kako se njegovi junaci ponašaju u trenutku kad njihovi
prijatelji, koji su religozni kao i oni, najednom nestaju, a i kako novi
planeri novog sveta u miru uništavaju virusima po nekoliko miliona ljudi.
Roman
Zorana Tornjanskog, od samog početka, govori mi da je u pitanju utopijska
priča koja nam nameće pitanja, na jedan metaforičan način, gde i kuda nas vodi
ova sadašnja politika naoružavanja, sukoba dominacije jakih i moćnih država nad
malim državama i narodima. Otvara nam pitanje globalnog ludila u koje je upalo
čovečanstvo u trci da se zadovolje interesi svetskih korporacija u postliberarnom
društvu. Zoran nas kroz priču osvešćuje i daje jednu hiperboličnu sliku kako i
na koji način, na male obične ljude, može da deluje, u stvarnom životu, jedna situacija,
kako u globalnom sukobu i svetskom ratu a tako i nakon njega, kad zavlada
ideologija mira i jedne država i jednog vođe koji u želji da sačuva čovečanstvo,
a u nedostatku resursa, razara i ubija čitave gradove i narode, što nas navodi
na misao o nekim savremenim teorijama da se za opstanak na zemlji čovečanstvo
mora nekoliko puta smanjiti.
Roman
me podseća na nekoliko utopijskih romana koje sam u mladosti čitao „Vrli novi
svet” Oldosa Hakslija, „1984.” Dorža Orvela, na roman „Mi” Jevgenija
Zamjatina, ali i na film „Stalker” Andreja Tarkovskog – kažem podseća po državi
koja je totalitarna i koja ništi pojedinca zarad svoje samobitnosti, takođe, pokazuje
nam svet bez boga u kome su ljudi samo brojevi koji se po želji vođe mogu kao
gumicom brisati sa liste života i trajanja.
Takođe,
nameće nam se i otvara tema da, u vremenu novih tehnologija i sa njihovim
stalnim razvojem, dolazi do raščovečenja čoveka, da ideolozi novog svetskog
poretka ne prihvataju Boga kao tvorca svemira, već su sebe izdigli na nivo boga
i preuzeli su da gospodare sudbinom čovečanstva, a i pojedinaca kao što su
Tolsten i Arijana.
Šta
posle života? Nameće nam se pitanje nakon čitanja ovog romana Zorana
Tornjaskog. Da li nam je budućnost bez boga toliko onespokojavajuće surova? Ima
li nade za današnjeg čoveka? Zoran Tornjaski nam ne nudi gotove odgovore, ali
nas podstiče da se zamislimo i razmislimo da li je pravac u kome se razvija
današnje čovečanstvo pravi put i ima li u ovom svopštem haosu šanse za spasenjem
pred nadolazećim apokaliptičkim stihijama. Vera u boga spašava i vodi u kraljevstvo
nebesko, poruka je ove prve priče Zorana Tornjanskog. Kao što se Tolsten jednom
izgubivši i našavši iznova Arijanu, kao nakon ružnog sna, vratio sa verom u srcu
i time zajedno sa njom dobio kao dar kraljevstvo nebesko.
Religiozna
fantastika, negativna utopija, ljubavna priča, kafkijanski zapleti i nadrealana
putešestvija su sinonimi za ovu knjigu koja, na filmski način, sa puno obrta,
čini da knjigu čitamo sa radoznalom upitanoću šta se dešava dalje... Šta se dešava dalje...