Dok pada sneg, crtam autoportrete

Godinama pokušavam da napravim autoportret duše, da u Rembrant svetlu uhvatim nijanse koje sam prepoznao i kao malene leptiriće u mrežu svesti ulovio.

U slikarski dar nikada nisam sumnjao, ali mi je često nedostajalo rutine u rukama i klasične zanatlijske veštine koja se postizala dugim, iscrpljujućim treninzima i vežbom.

Portreti slikara i pisaca su mi se od detinjstva dopadali. Gledao sam ih po čitankama i školskim udžbenicima i uvek se pitao kako će izgledati moj i kako bih ja naslikao sebe. Priznajem, to mi je još tad zadavalo muke i što sam više pokušavao da ga naslikam sve sam više nijansi nalazio i sve sam bivao nezadovoljniji svojim umećem, a i učinjenim.

Rekli su mi da slikanje nije jednostavno i da je, pre nego što počnu da se rade portreti, neophodno provesti sate, dane i godine u crtanju, na običnom papiru sa običnim ugljenom i uvek iznova vežbati oko i lomiti ruku. Činio sam to godinama, ozbiljno, posvećeno, i prosto se zaboravio u treninzima. A kad sam se jednog dana zaustavio, video sam da mi je život protutnjao u vežbanju i traženju najbolje skice za bolji, lepši, psihološki dublji i uverljiviji autoportret.

Shvatio sam da putevi postoje da bi se njima putovalo, život nam je dat da bismo ga živeli, a autoportreti postoje da bi se uvek i iznova slikali. Odahnuo sam i nastavio da islikavam svoje autoportrete, prestao se čuditi što su uvek drugačiji i neponovljivi, i prestao misliti da li mi je oko dovoljno uvežbano i ruka na pravi način izlomljena.

Otkrio sam da slikati autoportrete znači putovati linijama i bojama, a da je put, u stvari, život koji mi se nudi u lepoti, muci i protivurečnostima koje u sebi nosi.

Radovan Vlahović
iz knjige „Nenajavljeno kao smrt: Facebook beleške I“