Milka Tomić: „Nepoznati gospodin”


Uprkos globalnim promenama u prirodi i među ljudima, u vremenu kad sve polako i sigurno gubi smisao, sam ljudski život pretvara se u obični broj kojim upraljavljaju nevidljive vlade povlačeći konce kako im prema intersnim situacijama odgovara. Autorka Milka Tomić nas novim romanom „Nepoznati gospodin” vraća u središte ljudske zajednice, u odnos mužkarca i žene, u odnos Adama i Eve u nekom prelaznom životnom raju s početka trećeg milenijuma i pušta ih da realizujući svoje živote ostvaruju ljubav u svim njenim oblicima.

Tako nam autorka otvara svet urbanih samaca koji se pronalaze i upoznaju na poslu, ali nam otkriva i bogati paralelni duhovni i erotski život koji je junakinja romana Sofija imala... Milkina priča teče ravnomerno sa dugim smirenim kadrovima kroz čitav roman, jedino erotski detalji iz života junaka daju ubrzanje i vuku, prosto mame i gone čitaoca da ide dalje.

Ovo je roman koji je stilski, narativno i pripovedački drugačiji od prethodnih Milkinih romana. Ona se, u ovom romanu, ne bavi svetom oko svojih junaka, ona u središte pažnje naratorskog interesovanja stavlja ljubav i odnos između Sretena i Sofije i sve ono što ljubav sa sobom nosi. Milka ih jednostavno, pred našim očima, pušta da žive svoj ljubavni zanos od upoznavanja, preko prosidbe, svadbe, otkrivajući nam i lepotu erotskog zanosa i strasti koji se dešavaju između junaka. Jednostavnost kojom Milka opisuje erotske scene i lakoća sa kojom ona govori, vodeći u svakom trenutku računa o lepoti jezika i izraza, čini da se čovek prosto iznenadi kako sa malo ali pravih reči autorka postiže uzbuđujuće efekte kod čitaoca koje on iz konteskta i svog života izvlači.

U romanima se često, kao i u životu, dešavaju slučajnosti koje su pomalo iracionalne i nepredvidive. Nepoznati gospodin, čovek kog je u parku sretala junakinja istoimenog romana Milke Tomić, je ustvari Zoran, Sretenov brat od strica. Zoran nam se od početka romana javlja kao intrigantni i zavodljivi muškarac u kom Sofija projektuje jedan deo stvarnosti, a ponajviše svoje fantazije, koje udaja za Sretena razbija o stene realnosti. Milka na veoma jednostavan način plete priču satkanu romaneskne zbilje ali i fantazije. U toj mirnoj, lelujavoj i sasvim običnoj priči, nepoznati gospodin se javlja kao intriga koja stalno provocira i želi da naruši harmoju Sretena i Sofije. Dramatičnu zebnju kod čitalaca Milka postiže na vrhuncu dramskog zapleta kada Sofija mora da odluči između Zorana i Sretena, kao što je Nastasija Filipovna u romanu „Idiot” Dostojevskog trebala da donese odluku između Miškina i Rogožina. Kako se to završilo u ovom romanu, čitaoci će saznati kad pročitaju ceo roman. A moje je samo da ih zaintrigiram i pokrenem da prođu jasne razloge i zainteresuju se da pročitaju knjigu do kraja.   

„Nepoznati gospodin” je roman pisan kao savremena bajka sa srećnim krajem.

Ono što karakteriše ovaj roman naspram ostalih Milkinih ostvarenja je da je autorka u njega unela elemete erotike među svojim junacima u mlađim godinama, ali i elemente erotike koja se dešava u poznim godinama. Tako ona, pored toga što stvara atmosferu sreće za svoje junake Sofiju i Sretena, isto čini i na bajkovit način slika i njihove bližnje, susret, poznanastvo i vezu između Sretenovog strica Jovana i Sofijine majke Jasmine.

Na trenutke imamo utisak da u ovom romanu Milka Tomić ima nasušnu potrebu svog stvaralačkog i životnog karaktera da sve junake učini srećnim, kao što ima potrebu da to čini i u svom privatnom životu. 

Milka Tomić u romanu „Nepoznati gospodin” ljubav i strast ne ograničava samo na period mladosti, već im daje i u kasnijim životnim dobima jednaki značaj, važnost i smisao začina životu sa svešću da je sa ljubavlju život lepši i savršeniji nego obično.

Pred vama je, poštovani čitaoci, još jedno ostvarenje Milke Tomić koje je po mojoj proceni poetski najintrigantnije, ali i najcelovitije od svih njenih ranijih romana. Milka Tomić je stvaralac koji iz dana u dan prevazilazi samog sebe, a sa svakom novom knjigom, sa svakim novim romanom, osećamo i vidimo pomake u njenoj stvaralačkoj kreaciji, u stilistici i naraciji, pomake zbog kojih vredi pročitati ovu knjigu.