Danica Vujkov: Autentičnost (zavičajnog) života

Radovan Vlahović, Banatske pripòvētke, Banatski kulturni centar, Novo Miloševo, 2015.

Čitanje knjige Radovana Vlahovića Banatske pripòvētke, stavlja čitaoca u poziciju duboko – ličnog preispitivanja i proveravanja svoga odnosa prema zavičaju koji se, kako i pisac kaže, nosi u sebi čitavog života, i uvek mu se vraćamo, jer ...nigde nije bilo toliko emocija u našem srcu kao u  zavičaju.

Vlahović je dosledan u svome uverenju da se samo na rodnom podneblju čovek ostvaruje u potpunosti, i pronalazi punoću života, pronalazi (prepoznaje) sebe. Zato ga napuštena banatska sela rastužuju, (Bože, kakva tuga) jer oni koji su otišli iz zavičaja, a koji im je Bogom dat, nisu pronašli ništa od onoga što su tražili. Ako se i vrate kao gosti, otupeli i bezlični, shvate da ...više nikad ne mogu usnuti, a kamoli živeti svoj san. Jer – Vredi sećati se, ali nikako ne živeti od sećanja, kaže Vlahović. (O sećanju). Međutim, pisanjem, sećanje oživeti u Reči, u rečenici, dati mu nov život koji ga izbavlja iz prolaznog.

Dakle, uvek na životodarnoj strani života, Vlahović će sa ljubavlju, ali bez idealizovanja, sačuvati od zaborava život Banata (u preplitanju i poređenju nekad i sad) u tematskom, odredišnom segmentu knjige koja svojom ostvarenom umetničkom strukturom kratkih zapisa, nadrasta sve ono što bismo o knjizi rekli i napisali. Žanrovski to i nisu pripovetke u pravom smislu, već promišljanje o životu koje u dva nivoa, spoljašnjem, ambijentalnom i introspektivnom, unutrašnjem, otkrivaju čitaocu život zavičajni, ali pisac otkriva i sebe, i svoj odnos prema svetu i životu.

Vremenom menjaju se navike i način života, svugde, pa i u Banatu; nekad je sve bilo bolje i čistije, a pre svega, duša čovekova. Ni krečenje kuća u selu nije isto kao pre. Ljudi su pošteni i bogobojažljivi, ima i onih koji to nisu, ali još uvek život u selu, u zavičaju, jedina je mogućnost autentičnog i pisac kaže; – Banat je prostor duhovni gde se o mrtvima priča k’o o živima. Banat je utočište za dobrotu, za lepotu, za čistotu, za poeziju i umetnost.

Radovan Vlahović svojim primerom i svoje porodice, potvrđuje koliko je rodno tle inspirativno. Ova knjiga kao jedinstveno ostvarenje u konkretnom polazištu zavičaja, pisana rečenicama sublimiranim, mudronosnim, koje se čitaju i pamte, čuva i autentičan jezik zavičaja. Banatske pripòvētke imaju elemente i eseja, jer se život sagledava misaono filozofski iz pozicije autorovog Ja, dakle, personaliteta pisca. Takođe, otkrivaju, kako prošlost, tako i sadašnjost, život svakodnevice, čiji smo svedoci, a koju pisac ponekad i kritički komentariše.

Kroz svoje lično viđenje i zapažanje, osvetljava se ljubav prema bližnjem, ljubav porodična u detinjstvu, i većina zapisa je, u stvari, odjek ili eho nekadašnje pripovetke banatske, u traženju smisla i unutrašnjeg ispunjenja, u svetu u kojem pisac živi i stvara.

O sećanju, O zabludama, O gnevu, O predsedniku i predsednicima, O aljkavosti, O nedeljnom ručku, samo su neki od naslova u knjizi koja je modernom formom, i rečenicom kao i suštinskim odnosom prema životu – ostvarena celina u svojoj jednostavnosti i neponovljivosti. Potpuna „uronjenost” pisca u podneblje i duh zavičaja, i njegova ostvarenost, može se porediti sa odnosom Save Šumanovića prema zavičaju koji je tek u Šidu počeo da slika ono što je nosio u sebi. Moj zavičaj to sam ja, govorio je Sava Šumanović, a to je i njegovo slikarstvo, kao što je to stvaralaštvo i život Radovana Vlahovića.

Knjiga Banatske pripòvētke nosi dah i pamćenje zavičaja od autentično – ličnog do univerzalnog, i ostaće značajno svedočanstvo čovekovog života u njegovoj neminovnoj prolaznosti.