Nikola Kitanović: „Al-Gebra”

Kada se pred čitaocem nađe ovako čudesna knjiga pesama kao što je „Al-Gebra” Nikole Kitanovića, u njemu se probudi nekoliko asocijacija i često ni sam ne može da se otme utisku da je u svome unutašnjem životu u svome sanjanom životu ove stihove već čuo, da ih je promislio, proživeo ili pak osetio, a oni mu se u svakom čitanju opet čine novim i neponovljivim.
Ova nevelika knjiga pesama je sastavljena od pet ciklusa pesama sa po deset pesama u ciklusima od kojih svaka pesma ima po deset stihova. Ono što već od samog naslova „Al-Gebra”možemo naslutiti je da ona treba da predstavlja neko sjedinjavanje razdvojenih delova kako se to vidi u matematici. I već od samog početka, vidimo da je knjiga pesama „Al-Gebra” organizaciono koncipirana kao jedna vrsta slagalice ili pak rebusa u kojoj ključ za razrešenje iste ili pak šifru po kojoj bismo čitali ove pesme mislimo da u svojim rukama drži sam autor ili nas on samo navodi da to mislimo. U poeziji kao i u životu mi ma kako da smo kreatori svog života i delića svoje stvarnosti, ipak ne držimo u džepu ispisan šifrarnik po kome bismo mogli da dešifrujemo sve doživljaje, slike, simbole i emotivne impulse u nama, ma koliko mi to želeli.
Slično je i u ovim pesmama.
Dok u životu i pesničkoj stvarnosti, ja slutim kao čitalac da je u pitanju razbijeno ogledalo u kome je svoj odraz nalazio svojevremeno junak ove poezije. Međutim, čitajući dalje vidimo da se tokom čitanja čitočevo unutrašnje i neviljivo ja preobražava u pesnički subjekt i da svoju razbijenost i sam čitalac čitajući ove pesme počinje da slaže u mozaik koji je iniciran njegovim osećanjem za meru i poredak stvari u pesmama Nikole Kitanovića.
Ova knjiga otvara čudesnu igru gde čitaočevo ja postaje pesnički subjekt koji sav vrca od suprotnosti, digresija i stihovi postaju pomoćna sredstva da se dođe do neke subjektivne istine pred kojom se može odahnuti i koja znači smiraj i počinak umorne i opustošene besmislom duše.
Jedan deo stihova u knjizi je pisan u osmercu da bi se kasnije u daljim stihovima pretvaro u heksametar. Stihovi su slobodni, pisani jasnim i čistim jezikom, a simboli i pesničke slike su veoma orginalne, naizgled apstraktne, a tako žive, stvarne i uverljive da imate utisak na trenutak da možete da dosegne nedostižno.
Ove pesme imaju mantrički karakter ponavljanja određenih stihova što ostavlja utisak kontekstualnog ritma u kojima se smenjuju osmerac i heksametar, što nas opet navodi da počenemo versifikacijski misliti, a takođe i očekuje dobro potkovanog i učenog čitaoca. Ali to je samo kad poželimo da sledimo formulu iz naslova koji glasi „Al-Gebra”, ali ako pratimo emociju i unutrašnji doživljaj koji nam pesme proizvode, u našem iracionalnom biću osetićemo ono čudesno i katarzično ushićenje koje nam govori da uprkos svemu strašnom što nam ovaj bezumni svet nudi mi imamo u sebi onu spasonosnu mantru koja nam čaroliju življenja i čitanja čini ne samo podnošljivom već i radosnom.  


Drugujući poslednjih blizu četiri decenije sa pesnikom, pripovedačem, romansijerom, književnim kritičarem i teoretičarem književnosti Nikolom Kitanjevićem, bio sam u prilici da pročitam gotovo sve što je on do sada objavio i svom pozamašnom književnom opusu, ali mi ni jedna od njegovih dosadašnjih knjiga nije probudila toliko asocijativne kombinatorike mojih nesvesnih i unutrašnjih glasova i slika kao knjiga „Al-Gebra”, koju preporučujem, ne samo za čitanje, već i za držanje pod glavu, kao hipnotičku formulu za sreću i sva naša raznoglasja koja mi, koji ozbiljno promišljamo život i literaturu, pokušavamo da razrešimo.