Bojan Samson: „U susret banatskoj epopeji” (Radovan Vlahović: „1934.”)




Roman 1934. drugi je nastavak epopeje o banatskoj porodici Popov, tačnije o paoru Branku Popovu Bapi iz sela Dragutinova kod Kikinde, njegovim ukućanima, komšijama, suseljanima i uopšte o Banatu kroz dvadeseti vek. Vlahovićevo književno delo predstavlja, između ostalog, istoriju jedne porodice, jednog podneblja, jedne kulture, konačno istoriju jednog načina života i jedne životne filozofije. Autor je ovim književnim poduhvatom sačuvao od zaborava jedan svet koji je takoreći na umoru, kojem preti potpuni nestanak. Sačuvan je u ovoj prozi specifičan jezik, običaji, kultura, ali i mnoge istorijske činjenice koje su piscu poslužile za izgradnju karakteristične, književne fikcije. Njegov Bapa, prosti banatski seljak, svedok je mnogih istorijskih previranja tog doba. On je čovek koji voli da se drži po strani od istorije, ideologije i politike, ali one često dolaze i traže svoj danak čak i od njega koji se trudi da im ne duguje ništa. Vlahović je mudro izabrao roman za svoj obračun za stvarnošću: romaneskna forma najbolje prima u sebe svu tu istorijsku, jezičku i kulturološku građu te je inkorporira na sebi svojstven, književni način.
Izdvojio bih nekoliko osetljivih tačaka koje daju poseban pečat ovom romanu, koje ga začinjuju i čine naročito zanimljivim za čitanje.
1.                  Specifičan banatski dijalekat kojim se služe likovi daje im jednu prostodušnu, ali i nostalgičnu crtu, jer nas upućuje na jedan svet koji polako umire, ako već i nije nestao. Jezik predstavlja čitav jedan univerzum, čuva stvari i događaje od zaborava, razvija jedan osoben pogled na život. Dijalekat u romanu 1934. otvara pred nama jedan skriveni svet banatskih seljaka pun teškog rada i odricanja, ali  i svet bazičnog hedonizma, prepun malih, svakodnevnih zadovoljstava.
2.                  Ovaj roman je kulturološko svedočanstvo o životu banatskih seljaka, o njihovim običajima, pesmama, igrama, načinu zabave, hrani, piću, odeći, obući, itd. To je priča o svetu koji je tu negde pored nas, ali mi ga ne vidimo jer smo odavno prestali da tražimo i primećujemo. To je svet koji nam pruža svoju lepotu ako se dovoljno otvorimo za njega.
3.                  Zanimljive su epizode u kojima Bapa sreće i druži se sa našim velikim piscima poput Miloša Crnjanskog i Ljubomira Micića. Popov je u tim susretima sposoban da komunicira sa obrazovanim intelektualcima i da im posluži kao nadahnuće svojom ličnošću i životom. On inspiriše svojom pojavom Micića koji u njemu pronalazi model za svog Barbarogenija. Očaran Bapom, Crnjanski mu u Kikindi pokloni primerak svog romana Seobe. Autor istorijsku istinu nadograđuje književnom: Crnjanski je zaista 1934. na kratko boravio u Kikindi. Da li je tamo upoznao paora Bapu, manje je bitno za istoriju, ali jeste važan deo piščeve fikcije.
4.                  Takođe su zanimljive erotske epizode u kojima su akteri Bapa i njegova komšinica, Mara Bašina. Pisac poetski opisuje njihovu zabranjenu, erotsku ljubav. Ovi delovi služe kao mesta predaha u romanu, oslobađaju narativ od viška istorije i stvarnosti, uvode čitaoca u svet čula i mašte, obnavljaju čitaočevu pažnju te pojačavaju njegov apetit za književnim tekstom.
            Vlahović svojim projektom epsko-istorijskog narativa postavlja neka važna pitanja. Pre svega, autor pita koji je smisao istorijskog romana u sadašnjem trenutku. Ovaj žanr danas ima smisla ako nam pre svega govori ponešto o našoj savremenosti i o nama samima. U tom smislu, narativ o paoru Branku Pavlovu je interesantan jer nam predstavlja narodskog čoveka, čoveka povezanog sa zemljom i sa svojom prirodom. Bapa je oličenje, kao što i čuveni književnik Ljubomir Micić u romanu primećuje, Barbarogenija, neobrazovanog, ali inteligentnog, snalažljivog i intuitivnog čoveka koji snagu crpi iz svoje nesputane, civilizacijom neiskvarene prirode. Vlahović se tako dotiče opšteg mesta savremene literature – otuđenosti modernog čoveka. Bapa odbija neke civilizacijske tekovine kako bi živeo jednostavnim, mirnim životom seljaka – to je njegov svesni izbor. Ipak, Popov živi takvim životom na početku dvadesetog veka, kada je takvim životom bilo mnogo lakše živeti nego danas. Zato je banatski paor metafora jednog vremena koje je nepovratno iza nas. On je romantično i nostalgično podsećanje na jedan nestali svet.
            U Vlahovićevom narativu je takođe interesantan odnos uslovno rečeno, visoke, prosvećene, i niske, narodske kulture: niska kultura, na granici varvarizma, značajno utiče na visoku kulturu, nesebično joj darujući nove motive i nove forme, osvežava je i daje joj novu energiju. Tako Bapa inspiriše Ljubomira Micića na dalju razradu ideje o Barbarogeniju. Vlahović potvrđuje ideju o romanu kao pozitivno shvaćenom varvarskom žanru: za ovog autora to je neprestana dijalektika visokih i niskih sadržaja, visokih i niskih formi, to je neprestana potraga za nekim novim svetom koji će počivati na ruševinama starog i poznatog, ali će od prošlosti preuzimati samo ono najvitalnije što može preživeti iskušenja budućnosti. Romaneskni žanr za Vlahovića jeste pokušaj da se prošlost, sadašnjost, ali i budućnost sagledaju na nov i drugačiji način.
            Šta možemo očekivati od budućih nastavaka Vlahovićeve banatske epopeje? Svakako, uživaćemo u verodostojnom prikazu Banata u dvadesetom veku, kao i u daljem praćenju sudbine porodice Popov. Takođe, verujemo da će autor nastaviti sa zanimljivim spajanjem faktivne i fiktivne građe, odnosno da će svojom književnom imaginacijom na pravi način obraditi istorijske činjenice. Svakako bi Vlahović mogao proširiti i produbiti potragu za novim formama pripovedanja. Mogao bi obogatiti i produbiti svoj narativ lirskim i esejističkim pasažima, čime bi izbegao uvek opasnu banalnost pripovedanja. Takođe, mogao bi raditi na sažimanju i zgušnjavanju svog izraza. Kako pripovedanje bude dalje teklo, Vlahović će sigurno nalaziti prava rešenja za svoj izuzetni književni poduhvat. Njegova banatska epopeja pokazuje pretenzije da bude verodostojan odraz jednog vremena i jednog prostora. Nadamo se da će autor na pravi način ostvariti svoju ambicioznu i hvale vrednu nameru.