O tragičnim pesnicima

Kad čovek preživi i odživi jednu dobru komadešku života, pomalo je neobično da se vraća na čitanje i preispitivanje tragičnih i ukletih pesnika koje je čitao u mladosti i koji su mu, kad je on identifikujući se sa njima, donosili samo ogromnu duhovnu patnju. Teško je vraćati se i dosipati so na ranu ponovo. A kad se to čini, ili je u pitanju duhovni mazohizam, ili neko mentalno samosablažnjavanje, ili pak preispitivanje stavova kojih smo se držali godinama, a sada se spremamo da ih se odreknemo. Niko kao pesnici samoubice i ukletnici ne umeju tako da fasciniraju mladog pisca. Oni svojim biografijama prosto hipnotišu i uvlače mladog čoveka u identifikaciju sa istim, paklenim i apokaliptičnim pevanjem. Oni koji su jednom prošli kroz pakao promišljanja i saživljavanja sa bezbožnim ukletnicima, teško da ikada više osete želju da se vraćaju na to, ako imaju imalo mudrosti da ih je život nečem naučio, teško da su spremni i da se upuštaju u tu avanturu onim žarom i onom emocijom kako je to bilo u mladosti. Ako veličinu neke poezije merimo po količini patnje koju je ona svojim otrovom u nama proizvela, onda su to svakako pesnici koje zovemo plejadom ukletih. Poezija je veoma često kod istih svojom naopakošću i amoralizmom u koloritu i slatkoći metafora koje proizvode patnju činila da se isti mračni i dekadentni virus proširi i da se lepi za nezrelu pesničku mladost koja u svome slavoljublju i naivnom častohleplju, u želji da se kroz tragalaštvo uhvati onaj stručak identifikacije i samopotvrđivanja. Tragični pesnici, kad sam spomenuo jednom prijatelju, ne, hvala lepo, rekao mi je, ne konzumiram tu poeziju više. Saslušao sam ga pažljivo. I odmah sam potražio u sebi onu preko potrebnu notu koja je značila samodržanje i opstajanje uprkos svemu i spremnost na kompromis. Pa čitav život i nije ništa drugo do pravljenje kompromisa sa sobom i svetom. A tragični pesnici su u svom uraganskom naletu i usijanju strasti i jezika u sudaru sa svetom prsli u parčad i paramparčad i rasčinili se po svemiru literature, po čitavom umetničkom univerzumu, ostavljajući za sobom tragove kao kometa opojnih elegija svojih pevanja i sudbina. Teško da me nešto i neko više može tako fascinirati u ovim godinama, kao sudbine Remboa, Kitsa, Trakla, Vajningera, Miljkovića, Majakovskog, što su učinile moju usplamtelu dušu kao gorući grm koji izgara iz sebe samog sve snažnije i jače. Odživljeno mi više ne daje prava na zanos, a katarza kroz koju sam prošao samorazarajući se i iznova gradeći se, poučen metaforama tragičnih pesnika i samoubica, za sobom je urušila emotivne podzemne prolaze u kojim je kuljala miksovana lava sastavljena od žudnje za seksom i žudnje za smrću u predivnom svlaku sastavljenom od stilskih figura i vezuvske erupcije jezika. I kad se u mislima vratim prijateljima i sabraći pesnicima koji su slaveći život samovoljno otišli u smrt, vidim da sam ja dezertirao iz njihove literarne i egzistencijalne stvarnosti, vidim da sam najlepše metafore koje su oni životom potvrdili shvatio kao literaturu, a ja se spustio iz oblaka na zemlju, očišćen i preporođen i svestan da sam izašao  iz njihovog zagrljaja, ali sam ih nosio u sebi, duša mi je bila prepuna citata iz njihovih knjiga. I poze u komunkaciji su ličile na njihove po mene pogubne metafore iz čijeg je kontesta izbijala glad za samouništenjem. Taj spoj tragičnog i uzvišenog junaka, ta smešna i romantična predstava i mladićka potreba za nesvesno poprimljenim identitetom, uvezana u čvor o doslednosti nestvarnoj pobuni protivu sveta koji nas ne prihvata, i nespremnosti da se izda neuhvatljiva iluzija koja i nije predstavljala ništa drugo do mladalačku potrebu da nas svet prihvati i da nas ljudi uvaže i vole. Ulaženje u orbitu sa tragičnim pesnicima je proizvod mladalačkog avanturizma kojem i nije važno kako će se završiti. I tragično i patničko ima lepotu dok traje. A takođe ima i neko utrnuće, pa ne osećamo pravi bol, već samo neku pomalo romantičnu predstavu o bolu, gde saživljeni sa slikom i identifikovani sa uobraziljom pristajemo na samoponištenje kroz pevanje, na nepristajanje na život kroz isčezavanje, na fikciju koja nas nadrasta i koja nas proždire u želji da se idealizacija sa pevanom kosmogonijom učini mogućom. Život me je naučio da ništa više ne uzimam olako, pogotovu ne večnost koju su prizivali pevanjem ukletnici. Shvatio sam da je literatura jedna od umetničkih fikcija koja je izvedena iz vaskolikog života. Malo ko je istinski živeo i pokušavao da živi, (a oni to jesu) svoju filozofiju pevanja, bar u pokušajima. Shvatio sam ogromnu razliku između stilskih figura i običnog, da ne kažem, presnog života. Između njih je znak jednakosti u kontekstu i čitaocu, koji ako je nespreman i nedoučen upada u zamku duhovonog stradalništva. Shvatio sam da poezija počinje u emociji, a završava se u beskonačnom, u Bogu, koji je izvan njene ontološke suštine i nadnet nad beskrajem raduje se svakom pevanju koje slavi život i njegovu potrebu da se uzdigne više od sebe sama, oboži i uspinje svakoga dana sve više i više na lestvici estetskih i etičkih vrednosti. Ukletnici su se pobunili protivu Boga, a onda prepušteni svojim običnim malenim ljudskim moćima, zapleteni u vlastite metafore i nisu imali druge do da sudbine prepuste mamonu i kroz strahote predvorja pakla potraže večnost kroz obično ljudsko namesto da se okrenu božanskim vrednostima.