Meditacije Radovana Vlahovića Vladimir Petrović

 





Sve je počelo sa čudnovatim rimskim carom Markom Aurelijem. Njegovo posthumno objavljeno delo Meditacije (kod nas najčešće prevođeno kao Samome sebi) bilo je začetak ne samo jednog novog književnog žanra, već i svojevrsnog pogleda na svet. Otklon od sveta, fokusirani pogled na sopstvenu nutrinu, i to izražen u kratkom, krajnje jednostavnom, ali poetizovanom obliku, najbližem aforizmu, postao je uzor brojnim piscima i misliocima. Pomenućemo samo dvojicu. Meditacije Marka Aurelija bila su omiljena knjiga Ive Andrića. Pročitaoju je ko zna koliko puta, a upravo nju je poneo u bolničku sobu iz koje se nije vratio pre tačno pola veka. Na marginama ove knjige Andrić je napisao poslednje reči u životu. Uticaj cara stoika na Andrićev misaoni sklop je ogroman.Najbolje o tome svedoči knjiga Znakovi pored puta, tematski, poetski i žanrovski najsličnija Aurelijevom delu. Još jedan stvaralac koji mnogo duguje Aureliju je rumunski filozof Emil Sioran. Iako idejno udaljen od antičkog uzora, i to pre svega po oštrom nihilističkom pogledu na svet, forma Sioranovih dela najbliža je Meditacijama, a njegov uticaj i sâm Sioran potvrđuje govoreći da utehu pronalazi u „prozi prihvatanja umornoga cara“.

Iako se Radovan Vlahović u deluMisli o životu i stvaranju direktno ne oslanja na čuvenu knjigu Marka Aurelija, suma onoga o čemu on u njoj govori,baš kao i teme koje pokreće, najbliže su čuvenom caru.

Ukoliko tematski posmatramo ovu knjigu, ona se može podeliti na nekoliko celina. Uslovno rečeno, na jednoj strani je autorov pogled na samoga sebe, dobrim delom i na korene svog stvaralaštva, a s druge strane prisutan je pogled na svet, njegove vrline i ništa manje mane.

Taj pogled nije gnevna rezigniranost kao u Sioranovom slučaju, nije ni prihvatanje datosti i uslovnog poraza kao u Aurelijevom, iako odjeci takvih pogleda na stvarnost postoje i u Vlahovićevom delu. To je koliko otpor premanepravednom svetu (kako Vlahović piše: „Stvaralaštvom već decenijama izražavam unutrašnju pobunu protivu sveta, koji me svojom snobovskom ohološću zapostavlja, guši i tlači, kao nezaštićenog svedoka mahnite ispraznosti, kojom se već čitav vek gradeći i rušeći ideologije krvi i tla tako prkosno i bezobrazno razmeće.“), ništa manje i otpor prilagođavanju koje upravo taj svet traži: „Nisam uvek spreman da slušam šta mi sa strane govore oni koji bi da me oblikuju po svom ukusu.“

Gotovo prirodni izraz takvog pogleda na stvarnost sukobljenost je sa političkim strukturama: „Malo-malo pa me političari i njihove politike vređaju i meni nije preostalo ništa drugo do da se od njih branim, a to mogu samo radom i stvaralaštvom.“ Možda je upravo ova rečenica i esencija onoga o čemu u knjizi Vlahović piše. Nasuprot prljavštini svakodnevice i njenim niskostima stoji umetnost, sredstvo ne samo za borbu, već i životna esencija autora koja donosi pobedu. Ili barem pruža priliku za dostojnu borbu.

Naravno, ovo je samo jedan značenjski i tematski segmentknjige, jer kako sâm Vlahović piše: „Stvarnost nam nikada nije dovoljna, ona je neophodna, ali nedovoljna…“

Znatno veći, nekima možda i značajniji deo knjige autorov je odnos prema samoj umetnosti. Istražujući njene korene (tako je tu i Vlahovićevaeterična muza „sestra“), on piše o predstavljanju ljubavi u umetnosti, književnosti i njenom mestu u današnjem svetu,recepciji sopstvenih dela, temama koje ga tangiraju, ali i temama koje obeležavaju njegov opus. Tu su i avangardisti i klasici, i ukorenjenost u tradiciju i pokušaj da se ona prevaziđe. Tu je pogled i na selo i na velegrad. Kao i na Banat, središte autorovog života, ali i gotovo kompletnog njegovog književnog opusa.

A tu je i sâm autor. Suočavajući se sa uzusima postojanja, bolešću, otporima sredine, ponajvišeživotnom komplikovanošću, on pokušava da pronađe njegovu srž: „Kako nam život sve više odmiče, naša potreba da ga definišemo, kako sebi tako i drugima, svakim danom je sve moćnija i veća.“

Čitajući ovu knjigu mi srećemo zapitanog, ponekad umornog, mnogo češće radoznalog čoveka i pisca, koji želi da u ovoj knjizi ostavi trag o svetu koji ga okružuje.

U isto vreme, VlahovićeveMeditacije, nazovimo ih tako po uzoru na delo cara stoika, suočenje su i sa samim sobom:„Postoje trenuci kad se treba zaustaviti, prikočiti, sećanjem osvežiti pamćenje. Vratiti slike, događaje, promisliti i proživeti ih još jednom. Ne samo lepe, gde smo se junačili, trijumfovali, dobro se osećali i sebi dopadali, već i one kad smo iskazivali nedoslednost, strah, jad i bedu karaktera.“

 

Vladimir Petrović