Vladimir Petrović Otkrivanje novog pogleda na svet u romanu „Noćni razgovorisa sestrom“ Radovana Vlahovića

 

Po mnogo čemu prevratničke godine nakon završetka Velikog rata donose i svojevrsnu smenu književnih generacija, ali i, možemo slobodno reći, promenu pogleda na stvarnost.U toj smeniamblematična su dva dela koja će u književnu orbitu vinuti dva velika, verovatno i dva najveća književna imena naših prostora u dvadesetom veku, Ivu Andrića i Miloša Crnjanskog. Njihova prva dela, romani ExPonto i Dnevnik o Čarnojeviću, objavljena u razmaku od samo dve godine, začetak su velikih književnih karijera, i to na krajnje neuobičajeni način. I jedno i drugo delo su pesme u prozi. Silina poetskog izraza u ova dva romana, potpuna emotivna ogoljenost sjedinjena sa pokušajem da se nakonužasnog ratnog stradanja pronađe smisao, nekada i da mu se naruga u isto vreme, ma koliko to zvučalo paradoksalno,bili su način da se ova dva velika pisca sukobe sa svetom u kom su stara pravila izgubila svaki značaj, a nova je tek trebalo stvoriti..

Celi jedan vek nakon objavljivanja ova dva prevratnička dela čini se da se opet nalazimo na velikoj prekretnici. Pravila starog sveta, koliko i način života, baš kao i u godinama nakon Velikog rata, gotovo da ništa ne znače. Stare ideologije su nakon pada Berlinskog zida izgubile svaki značaj, pogotovo na ovim prostorima. Nekadašnje ideje o tome kako treba živeti otišle su u čuvenu Krležinuropotarnicupovijesti. Dodajte tome i informatičku revoluciju koja je korenito promenila svaki segment našega života, koliko dalekosežno – tek ćemo videti u godinama koje su pred nama, i dobićete potpunu sliku vremena u kom živimo..

Osećajući te tektonske promene – gotovo po pravilu promene uvek najbolje detektuju umetnici –  Radovan Vlahović se kroz svoje književno stvaralaštvo hvata u koštac s njima. Predstavljajući međuratne godine – i to u romanesknom troknjižju koji čine dela Bapa, 1934. i Mučenici– koje su odredile sudbinu dvadesetog veka, dobrim delom i današnjicu, on ne staje na tome. Kroz priče o umetničkim i društvenim prevratnicima, avangardistima,uopšte ljudima koji su pokušali da promene stvarnostu romanima Samoplavetnilo, Varvarogenije i Evo čoveka on tka nenadmašnu sliku susreta umetnika sa svetom čija je suština nepopravljiva. Paradigma novoga sveta, pogotovo digitalnog sveta, nije izmakla njegovoj pažnji. To nam najbolje pokazuje njegova najnovija knjiga OFejsbuk književnosti. Ipak, čini se da sumu njegovih razmišljanja, priču o susretu starog i novog sveta,svojevrsnom vakuumu u kom živimo, najbolje možemo videti u romanu Noćni razgovori sa sestrom, koji se nalazi pred nama.

I tu se vraćamo na početak. Baš kao i Andrić i Crnjanski, Radovan Vlahović bira da priču o tome ispripoveda kroz lirski roman. Još jedna sličnost sa Andrićem je izbor narativne strategije. Pripovedač dobija sabesednika. Nalik Andrićevom Ovidiju u Ex Pontu, pripovedač VlahovićevihNoćnih razgovora sa sestrom„besedi“ sa sestrom, možda je najbolje reći životvornom silom (u nekom dubljem čitanju ženskim principom koji spasava svet okaljan muškim svinjarijama), nekada muzomali i grešnicom, nekada bestelesnim uzorom kakav treba biti ali i osobom od krvi i mesa, putenom do krajnjih granica, koja obgrljujepripovedača dajući mu smisao i utehu u sivilu stvarnosti.

Iza gotovo dečačkepoetske razigranosti („Vesele pesme nisu tropari za genije i samoubice. One su razbibriga za braću i sestre.“) krije se prevratnik(„Ostavi tradiciju, nepotrebna je. Postoji bezbroj vasiona. Svaki čovek je vasiona. Ako plačeš u ovoj, u drugoj si nasmejan. Jesen je lepa, kažeš, uvek je negde lepa“), barbarogenije koji, ipak, ne pravi plan i program i koji ne robuje nijednoj usrećiteljskojideologiji, da citiramo Borislava Pekića. Pred nama je čovek igre, koji kroz radost otkrivanja novih stvari, lepote najviše, spoznaje suštinu života: „Odlažem u stranu neurotični časovnik, vadim stakleni kliker nalik planeti i čekam da poigramo se.“

Na nesreću, spasa od zala svetaipak nema. On nas podlo napada sa kurvanjskih plastičnih bilborda, kako govori Vlahović u ovoj knjizi. Keseri nam se u lice kradući nam život u simulacijama života kojima se voljno predajemo (sjajno to vidimo u odeljku knjige Elektronski logor, sestro). Svu svoju gnusobu nam pokazuje u prostačkoj grozoti koju autor nenadmašno predstavlja u odeljcima Očaranost tobom je moj spas iOko trpeze ljubavi, sestro. Toliko da se Vlahović pita: „Plašiš se pući će nit i u ponor će pasti sve, a meni će ostati, sestro, samo prezir za profesije, ljude, navike i događaje.“

Ipak, dovoljan je samo jedan pogled na istinsku patnju nemoćnih da tu zasićenost životom razveje u potpunosti. Pred nama je Aljoša Karamazov dvadeset i prvog veka, koji ne može da se pomiri sa nepopravljivim užasom: „Kažem, sestro, boli me svaka smrt deteta, a saznaja o tom me čini naivnim junakom koji želi hrabro uzeti moć samoživima i kao dobrotu je podeli nemoćnima i deci, deci što pate i umiru.“

„Prepirući se“ sa stvarnošću koja ga okružuje, svesno prizivajući njegovo sivilo i u isto vreme nenadmašno ga opisujući, Vlahović tka sliku sveta koji je na mnoga pitanja dao krajnje pogrešne odgovore, sveta koji nikako ne zaslužuje milost. I sveta koji zahteva korenitu promenu. Nju Vlahović vidi u ponovnoj potrazi za lepotom, za ljubavlju najviše. Najbolje to vidimo u rečenicama: „Dok te sa divljenjem gledam, zaboravljam strahote, tiraniju i opakost palanačkog duha što je prostakluk proglasio za kulturu, a pohlepu za način življenja. Očaranost tobom je moj spas, tiho i svakodnevno umiranje, odlaženje na sastanak sa tobom u večnost.“

Ono što je izuzetno bitno, Vlahović sve to predstavlja kroz suverenu naraciju, lako prohodnu i izuzetno čitljivu, u isto vremeprepunu prelepih jezičkih igara, sjajnih obrta, neuobičajenih rečeničkih i poetskih konstrukcija. Kao ilustraciju navešćemo samo ovu:„Ponekad noću shvatim da ljubavlju mi ljubav otkrivaš“. Svesno prizivajući velike umetnike (među njima su Trakl, Micić, Brojgel, Tarkovski, Dostojevski, Paund, Rembo, ali i narodna predanja) on istovremeno stvara svojevrsni dijalog s njima, izveden na odličan način.

Birajući da sve to predstavi u jezički i stilski svedenom izrazu, Vlahović čini sjajnu stvar. Pred nama su kratki odeljci (u knjizi ih ima preko devedeset) koji mogu da funkcionišu kao zasebnidelovi, ali i kao romaneskna celina koja svojom silinom predstavlja ne samo odlično književno delo, već i svojevrsnu potragu za drugačijim načinom života.

Taj put otkrivanja novog pogleda na svet, željnog istinske lepote, nekada sitnice koja će promeniti sve, u biti je ove knjige. Govoreći o svetu koji nas okružuje, Radovan Vlahović u stvari tka priču o nama samima, našim dubinama kojih nekada nismo ni svesni. Baš kao što to čine i Andrić i Crnjanski pre tačno jednog veka. I baš kao što to čini Radovan Vlahović u našem vremenu. Suočen saprljavštinom sveta, ali i svetom u kom se „pravila igre“ drastično menjaju („U vremenima krvi i blata, suza i znoja, sabirao je magični san o oslobođenju i uzletu duše. U herbarijumu plišanih korica novog vremena čuvao je i bdeo noću nad njim.“), Radovan Vlahović se okreće samome sebi, još uvek neistraženim dubinama u kojima se gotovo po pravilu jedino može naći smisao, iznoseći ih na svetlost dana i u isto vremedarujući nam izuzetan lirski roman..

 

Vladimir Petrović