Dr Svetlana Milašinović Radovan Vlahović Ja ću se vratiti

 

Obimom nevelika nova pesnička zbirka Ja ću se vratiti Radovana Vlahovića vraća domaću savremenu poeziju tekovinama enklitičkog, svedenog, jezgrovitog i idiomatičnog stiha, pomalo bliskog zaumnom jeziku Momčila Nastasijevića. Ovako specifičan odabir pesničkog izraza implicira povratak misaonoj i egzistencijalnoj poeziji začinjenoj odabirom tema i motiva iz savremenog života. Na ovaj način, pesnik poeziju vraća korenima, odnosno „maternjoj melodiji”, i to u smislu izvornog značenja ovog pojma – preispitivanje sopstvene duše i najdubljih ponora unutrašnjeg „ja” u potrazi za smislom postojanja (takve su recimo pesme ove zbirke „Vreme za dileme” i „Za vratom stoji i čeka”). 

Preispitivanje u kombinaciji sa svedenim stihom, pokazalo se na primeru Nastasijevićeve i Miljkovićeve poezije, ali i ne samo njihove, već i kod mnogih pesnika mlađih generacija (pomenimo, na primer, Slobodana Zubanovića, ili jednu sasvim mladu pesnikinju Goricu Radmilović) vodi uglavnom vraćanju tišini i ćutanju. Na sličnom tragu obreo se u svojoj novoj pesničkoj zbirci i Radovan Vlahović (pesme „Kad potrošimo reči” i „Merenje pritiska”). Posebno je za praćenje razvitka ovog motiva značajna pesma „Merenje pritiska” koja nedvosmisleno govori o tišini i ćutanju kao ishodištu sukoba lirskog subjekta sa stvarnošću koja ga okružuje. Tišina za Vlahovića predstavlja liniju manjeg otpora za beg od stvarnosti, dok je kod Nastasijevića, recimo, ćutanje bilo čisto utočište, odnosno mesto za povratak korenima sopstvenog postojanja...

            Ne volim to

            što stvarnost je

            a ćutim

            trpim

            ne bunim se

            već se zavučem u tišinu

            linijom manjeg otpora („Merenje pritiska”)

            Drugi motiv koji se izdvaja u Vlahovićevoj zbirci Ja ću se vratiti, a koji je veoma čest kako u narodnoj (usmenoj) lirskoj poeziji, tako i kod savremenih pesnika (npr. kod Zubanovića) vezan je za ritualno kupanje. Ovaj motiv i Zubanović (npr. pesma „Kupatilo Dunav”, Strategija lirike, 1992) i Vlahović (pesma „Jurišanje na život”) tretiraju u skladu sa narodnom tradicijom, tačnije kao sredstvo za pročišćenje od greha. Smrt čoveka dovodi se u tesnu vezu sa obredom ritualnog kupanja u smislu spiranja greha, pročišćenja i rađanja novog sveta.

 

A kad izronim

okupan i čist

nasmešim se  („Jurišanje na život”)

            U poeziji Radovana Vlahovića primetno je i interesovanje za zagrobni život kroz vezu sa tamom, mrakom, snom i noći, a u službi preispitivanja sopstvenog životnog ciklusa (pesma „Noć je”). U vezi sa ovim motivom prirodno se nadovezuje i opšte mesto poezije kao književne vrste vezano za stvaranje pesme (melodije) koje sa sobom implicira i neizbežno pitanje da li ima smisla pisati (stvarati) i zašto. Takve su pesme „Povući se u tačku” i „Pesma”.

            Sad kad se uragan pokrenuo

            „Kad poeziju svi pišu”

Treba se oprostiti

Otići  („Povući se u tačku”)

  Vlahović, slažući se sa proročkom vizijom Branka Miljkovića da će poeziju svi pisati, ipak smatra da poeziju treba pisati, jer je ona jedan od najučinkovitijih lekova za samoću kojoj je savremeni čovek toliko sklon (pesma „U beskraj”).

            Na kraju, po mom mišljenju, jedan od važnijih motiva koji u pesničkoj zbirci Ja ću se vratiti zaokuplja Vlahovića-pesnika je motiv slobode (pesma „Krv nije voda”) vezan za slobodu i tela i duše, a pre svega, za moralnu slobodu kojoj savremeno društvo sve više teži. Na primeru analize ovog motiva možemo videti  koliko se shvatanje pojma slobode razlikuje u savremenom pesništvu od pojma slobode kod, recimo, naših međuratnih pesnika (uzmimo kao primer pesmu Miloša Crnjanskog „Himna” iz zbirke Lirika Itake, 1919). Krv je kod oba pesnika sredstvo koje vodi ka slobodi, kod Crnjanskog ka slobodi zemlje, naroda, nacije, a kod Vlahovića ka ličnoj slobodi.  

            Da zaključimo, Vlahović je u svojoj poeziji prevashodno okrenut modernom, savremenom dobu i položaju čoveka u njemu, iako ne gubi iz vida ni tradiciju koja se očitava u obradi pojedinih motiva (stvaranje, pročišćenje) i dosluhu sa pesničkim jezikom i stihom dalekih prethodnika (npr. Nastasijević). Specifičan odabir svedenog stiha pruža mu mogućnost za metaforičan pesnički izraz koji tumačima i čitaocima pruža mnoštvo mogućnosti za razumevanje i interpretiranje smisla njegove poezije, i to je ono što ga čini priemčivim i drugačijim u odnosu na prigodnu poeziju kojom smo, nažalost, poslednjih decenija sve više okruženi.