U bašti vasionski gladnih – Jedan pogled na Dnevnik virtuelnog zavodnika Nina V. Stokić

 

Kada nestanu reči, nastane muk i praznina, ali, možda postoji uteha u nežnosti, kazuje nam Radovan Vlahović. Misao koja otvara roman Dnevnik virtuelnog zavodnika, kada je reč o bliskosti figure žene, označava kontinuitet sa takođe novim Vlahovićevim romanom Noćni razgovori sa sestrom. Ovaj roman čine  naslovljeni prozni fragmenti, pretežno u drugom licu uobličeni poput onih u razgovorima sa sestrom, sa identičnim lirskim nabojem, ali u domenu dnevničke forme i nezavisnih dnevničkih zapisa. „Kako da vratim sebi sebe jutrom, posle snevane ljubavne stvarnosti?“ – postavljeno je pitanje na prvim stranicama romana. Snovitost jeste jedna od bitnih određenja atmosfere ovog romana, stoga on figurira u međuprostoru Noćnih razgovora se sestrom i  Gospodina Snevala, trećeg romana.

„Tebi što na pesmu ličiš“, naslov jedne od dnevničkih beleški u kojoj pripovedač poetski dočarava zalazak u „vanum“ iz koga izvlači reči koje daruje onoj koja je stvarna a liči na pesmu. Darivanje i razmena reči, kao i filozofska ravan u kojoj se sama bit reči i komunikacije uopšte tumači, značajan je u ovom romanu. Pripovedač prati tragove one kojoj se obraća  u „opštoj zbrci“ i „haosu“ između stvarnog i nadrealnog. Žena čiji trag prati menja svoja obličja. Ona je božanski moćna, saputnica u istraživanju savršenstva, ali i „čovečica“ koja ide kod plastičnog hirurga. Ženski princip Vlahović u ovom romanu spušta na zemaljsku ravan, u sferu telesnih zadovoljstava i stvarnost virtuеlnog gde komunikacijski posrednik bivaju društvene mreže, a samim tim metafizičko preseca stvarnost svakodnevice u svoj oskudnosti međuljudskih odnosa. Ovaj roman obiluje pismima, pozivima, čekanjem virtuelnih poruka dok osnov svega jeste „vapaj za bezgraničnom ljubavlju“. Vlahović piše o usmaljenicima: „Svi nešto traže, objavljuju fotke, puštaju muziku, pišu statuse, lajkuju, šeruju. Vape za malo pažnje, za lepu reč, i nikakoda utole tu vasionsku glad za ljubavlju“. I sam autor piše o udvaranju damama u virtuelnom svetu. Jezik romana kojim autor kritički ilustruje stvarnost tragično je udaljen od jezika poetskog koji je u jednakoj meri zastupljen, te njihovo smenjivanje, neretko i stapanje u grubom su neskladu, odnosno u funkciji su (de)patetizacije stvarnosti. Lice ili objekat pripovedanja varira od konkretnih figura do nečega neodređenog čiji trag se opsesivno prati. Vlahović postavlja pitanje „Pa dobro gde je ona?“ i kreće u potragu po papirima, knjigama, sobi predaka, te „ona“ dobija auru mističnog i apstraktnog. Stranica koja umnogome otključava ovaj roman i potencijalnu zabunu u relaciji čitalac-delo jeste ona na kojoj se objašnjava zašto postoji izvesna „иntimna korespondencija“: „Osnov za našu intimnu korespondenciju je dugo prećutkivanje mnoštva likova koje u sebi nosimo, sa željom da svaki od njih misli uvek na istu varku i opsenu strasti, što se talasa u nama kao plahta na vetru“. Čini se da u ovom romanu brojni likovi jesu put ka konačnom pronalasku mogućnosti da se dvoje pronađu. „Vanuumna melodija“ koji osluškuju kao i „čitanje muzike ćutanja“ kao da upućuju na neki viši smisao ove nesvakidašnje korespondencije. Čini se da je, virtuelna stvarnost, „omamama ovostranog i onostranog“  samo jedna od stanica na putu do pronalaska. Ne smemo prevideti i veze koje se ostvaruju sa romanom Gospodin Snevalo, kome kao da pripadaju neke od stranica Dnevnika virtuelnog zavodnika. Dakle, pred čitaocima je jedna prozna zagonetka, a nesumnjivo ih čeka zadovoljstvo rešavanja, a konačni ishod nadstvarne plovidbe u peru je hvale vrednog Radovana Vlahovića..