Svetlana Savić PRIČA NALIK ISPOVESTI Radovan Vlahović Gospodin Snevalo

 

Roman Gospodin Snevalo zajedno sa romanima Noćni razgovori sa sestrom i Dnevnik virtuelnog zavodnika čini triptih Radovana Vlahovića, prozaiste, pesnika i kulturnog radnika pitomog Banata. Nije slučajno autor romana odabrao sledeći podnaslov romana: „Šta sanja i šta se u snu događa gospodinu Snevalu“. Upravo podnaslov može čitaocima biti putokaz za razumevanje sadržine i poetike ovog hibridnog romana. I ne samo podnaslov, nego i ime glavnog junaka, naratorovog sagovornika i glavnog nosioca fabule u romanu. Naslovivši roman hibridnim, prevashodno mislim da se u njemu na planu forme prepliću dnevnički zapisi gospodina Snevala i mikro priče, koje mogu funkcionisati i kao zasebne celine. Drugo što roman čini hibridnim jeste bogatstvo tema i motiva. Dominantno, Gospodin Snevalo je roman o snovima, kako jasno i nedvosmisleno i pisac sugeriše, ali pogrešno bi i fragmentarno bilo zaključiti da se njegov autor bavi samo tematizacijom snova. Na to nas upućuje i sam iskaz autora:

„Zvali smo ga Snevalo, ali u tome imenu nije bilo ničega sanjarskog i sanjalačkog. Bio je budan i u svemu je video neku zaveru“.

Tematizuje roman Radovana Vlahovića i socijalno-društvenu zajednicu kojoj pripada njegov glavni junak. U njemu je data i kritika društva, te jedna svojevrsna kritika politike vođene na ovim prostorima, od komunističke do liberalne. Upravo takvi aspekti daju romanu satirično-angažovani ton i impliciraju kao nužnost za valjano razumevanje da se čitanju pristupi otvoreno i sa budnom pažnjom kako bi se sve niti koje ga čine valjano povezale.

U romanu je nesumnjiv i evidentan ukrštaj stvarnosnog i fantastičnog, jave i sna. Bogat metaforama i alegorijama, roman nam pruža različite perspektive, njegov junak se, shodno poetici sna javlja u najrazličitijim obličjima i kao nosilac najrazličitijih zanimanja (knjigovođa, umetnik, režiser, radnik u fabrici građevinskih materijala, upravnik mlina...), u svojevrsnom prelasku iz jedne stvarnosti u drugu. Upravo fantastični elementi čine roman Radovana Vlahovića korespondirajućem prozi Zorana Živkovića, dok ga društveno-politička satira čini bliskim Orvelu. S druge strane lokalne lekseme i toponimi, lalinski ton pripovedanja čine roman Gospodin Snevalo svojevrsnim vojvođanskim biserom.

Autor romana ispoljava zainteresovanost za pitanja radničke klase, pogođene tranzicijom i ekonomskim poteškoćama u kojima se država našla. Protagonisti romana često su pojedinci pogođeni teškom materijalnom situacijom. Za društveno-politički sloj romana paradigmatično je poglavlje „A bio sam lep spomenik, simbol svoga vremena“ u kom je izražena sudbina jednog spomenika od mermera i bronze, čiji će materijal završiti u rukama domaćih tajkuna:

„Moju glavu su pretopili, od nje su napravili bronzane kvake za vrata na novoj kući nekog lokalnog tajkuna“.

Satire nije lišena ni slika postupka šišanja ovaca i podatak da svaka epoha ima svoju boju, što ukazuje na permanentnost i istovetnost postupaka i društvenih prilika na ovim prostorima.

Važno je istaći da pripovedanje u romanu nije linearno i da u svojoj formi ono u zbilji podseća na poetiku sna. Narator se javlja kao sagovornik glavnog junaka, gospodina Snevala, kao pisac koji pripoveda  dnevnik njegovih snova, do kojih katkad dolazi kradom, mimo znanja gospodina Snevala, koji mu se i sam javio u snu, što je pokazatelj motivacije za nastanak romana.

Tematizuje ovaj polifonijski roman i ponore i poroke društva, prostituciju i druge razvrate. S druge strane, glavnog junaka karakterišu i donžuanovski potezi, što nesumnjivo upućuje na to da u romanu figuriraju i motivi ljubavi.

Gospodin Snevalo, strastveni obožavalac plastike, prikazan katkad kao karikatura, junak (ili antijunak?) čije je ime značilo i profesiju „kojom je zarađivao za hleb nasušni“, često je sanjao i za druge. Kao takav paradigmatičan je sa svojim snovima za društveno-političku sredinu u kojoj roman nastaje. Zbog toga je hibridan i satiričan roman Radovana Vlahovića duboko aktuelan i vredan svakog pažljivog čitanja..