Приказ романа „Господин Сневало“ Радована Влаховића Снежана Станојевић

 

Влаховић нас у роман „Господин Сневало“, трећи део триптиха о новозенитистима, уводи брзом изменом слика „које ће се као покретне приче на бескрајном каидоскопу вртети изнова и изнова“ кроз које се упознајемо са главним јунаком Сневалом. Форма романа наликује уланчаној збирци приповедака, док се језик (најчешће) конкретизује кроз измену кратких и брзих реченица.

            Причу „Времеплов“ можемо читати као аутопоетички запис аутора. Човек постоји кроз своје мисли, његов унутрашњи живот надвладава пропадљивост тела. Вечност је оличена кроз функције мозга и његову способност да употребљава машту, долази до идеја, да их оваплоћује и чини бесмртним. Роман је конципиран као времеплов помоћу ког путујемо заједно са Сневалом кроз надреалне авантуре неоствариве човеку на јави. Богатство унутрашњег бића надвисује било какве спољашње догађаје; они се чине неважним и узгредним и ту су у функцији развоја тока снова главног јунака.

Господин Сневало је ванременски јунак: чини се као да не припада ниједном конкретном времену, а аутор нас кроз сијасет прича и догодовштина проводи кроз многе епохе у којима се наш наизглед беспомоћни јунак тешко сналази и уклапа. Главна и најуочљивија особина му је неодређеност. Стога је он и књиговођа, и коњушар, и голубар, и управник млина, и шишач златоруних оваца...

Иако Сневало у једном тренутку губи глас, ипак успева да пронађе начин да исприча причу кроз перо наратора који пише на основу Сневаловог дневника снова.[1] Потреба за причом је насушна потреба. Писање је мотивисано страхом од тога да прича неће бити испричана. Како би рекао Селимовић: „Оно што није записано, и не постоји; било па умрло“. Прича се остварује кроз неколико перспектива, у неким тренуцима приповеда нам главни јунак, у неким читамо његова писма и белешке, а у неким се наратор открива као особа која стоји иза главног јунака.

Кроз приче/снове/дневник Сневало је био оно што му је сан предодредио, радио је оно што му је аутор наменио, наивно и расејано покушавајући да „ухвати конце“ сна у ком  се затекао. Његова честа преображења условљена су динамиком снова који се налик мозаику граде од почетка до краја романа. Наизглед беспомоћан, онемео, отуђен, наиван и невидљив јунак са многим идентитетима само је део слагалице карневалски приказаног света који га носи на својим таласима маштовитости. Изгледа као да се све дешава мимо његове воље, знања и контроле – управо ово аутору дозвољава динамика снова. Међутим, постоје константе у изградњи Сневаловог лика које се манифестују кроз његове дневне рутине. Мимо тога, он је лик којег догађаји и ситуације носе као ветар лист.

            Повезницу са реалним светом чине многа позната имена, осврти на различита књижевна дела и књижевне алегорије које писац инкорпорира у роман. Са сличном сврхом писац се осврће и на многе политичке ситуације и кроз Сневалов лик исказује своје политичке ставове. Ово, пак, не чини роман полилитичким памфлетом. Штавише, ауторови ставови су брижљиво уткани у радњу и чине се споредним у односу на главни ток прича, али се поруке јасно и гласно чују. Сневало (или аутор) не припада ниједној политичкој струји: глас револуције и побуне чита се кроз редове у којима Сневало говори о политичким темама. Аутор узгредно излази из света снова да би се у њега вратио готово нечујно и суптилно.

            Када прочитамо наслов, погрешно ћемо стећи утисак како је ово дечија књига, али је све само не то. Кроз белешке сусрећемо се са многим еротским мотивима. Тумачићемо их у надреалистичком кључу: наглашени еротски пориви, хумор и гротеска, ефемерности спољњег света, ослањање на аутоматизам и подсвест при писању – присутни су и кључни елементи за настанак овог дела. Повезују се живот и смрт, унутрашње и спољашње, мисаоно и еротско. Констрастни и антонимни мотиви савршено се увезују и надопуњују.

            Влаховићев роман свакако је вредан читања. Књига се чита у једном даху, у једном дану, а на то нас нагони ишчекивање о будућим Сневаловим авантурама. Забавно и лако штиво испуњено је многим ауторовим ставовима и запажањима који захтевају да овај роман буде део наше кућне библиотеке.           

 



[1] Андрић у свом говору приликом доделе Нобелове награде за књижевност износи слична запажања: „Има нас који смо више склони да на творце уметничких дела гледамо било као на неме, одсутне савременике, било као на славне покојнике, и који смо мишљења да је говор уметничког дела чистији и јаснији ако се не меша са живим гласом његовог ствараоца“. Цитира и Гетеа тврдећи: „„Уметниково је да ствара а не да говори”.