Nemanja Savić ĆUTI KAD S RADOVANOM GOVORIŠ

 Svojom novom poetskom knjigom „Prolazna soba“, kao da bi Radovan Vlahović hteo da se

obračunava, ili možda da se pomiri sa svima. Može on, naravno, i jedno i drugo s nataloženim životnim i

književnim iskustvom, ali kanda baš i nije vreme za konačne obračune. Jer pesnik se po definiciji buni

protiv svih konačnosti, protiv paušalnosti i prolaznosti. Zato imamo pred nama jednu izuzetno zrelu i

promišljenu zbirku, koja ne žudi za pažnjom drugih, nego je nastala iz najčistije pesničke potrebe da

(is)kaže ono što on kao pesnik oseća u sebi.

A nastala je ova knjiga verovatno u časovima svođenja nekih računa, ili pesnički rečeno –

ne(s)mira. To bi možda bila insinuacija sve dok se ne pročita ova zbirka. A kad se sklope korice, ta bi

inswinuacija postala i čvrsto uverenje. Jer ova knjiga je dokaz kako se jedna žanrovski takoreći

neambicionna zbirka pretvara u udžbenik življenja, a sve zahvaljujući vrlo čitkim uputstvima koje nam je

ovde dao pesnik.

Kazuje nam to i intro Virdžinije Vulf kojim nas autor obaveštava da nije nameran a ni rad

traćenju vremena, ni svog ni čitateljevog. Naprotiv, vrlo je naklonjen pragmatičnom pristupu. Život kroz

Vlahovićevu pesničku prizmu liči najviše na prolaznu sobu. A bude dakako - kad bismo pravili inventar

prostorija i analogiju sa životom - i bogatstva tog života deponovanog u špajzu, bude u susednoj mu kujni

i raznih zamnešateljstava, bude zastupljenih i drugih soba, ponajviše primaćih, jer ini ljudi i čine naše biće

potpunim. Treba li nabrajatii da bude i onog što se radi iz velike nužde... Sve to čini život i može se

napraviti paralela. I na sve te komparacije živita sa prostorijama u kući autor ove knjige pristaje, ali, čini

se nikako ne pristaje da pomenuti život može uporediti sa spavaćom sobom. Zato mu valja čestitati! Proći

kroz tu kuću od rođenja do kraja časno, ljudski, negde malo okrnjen, negde stešnjen, nege komotan, ali

proći dostojanstveno; hodati SVOJIM odajama, e to je Vlahović uspeo da nam dokaže ovom pesničkom

knjigom.

Jeste autor ovde ispovednije intonirao vlastite pesme nego u drugim svojim pesničkim knjigama,

ali on ne beži ni od književne tradicije čiji je poštovalac i poznavalac i naravno da je priznaje. To je

odlika velikih književnika. Nabrojati bi se moglo podosta pesnika, najviše banatskih, koji su se „na mala

vrata“ ušunjali među Vlahovićeve strofe, a i on sam kaže: „Svi nekoga citiramo, samo ne stavljano

navodnike“. Pažljivi čitalac će pronaći izvore koje je autor poetski pronašao i ponovo oživeo u ovoj

knjizi, dajući iznova prostora mnogim pesnicima da se raskrile i raskomote u ovoj njegovoj „Prolaznoj

sobi“.


Druguje Vlahović, osim s pesnicima katkad i sa mestima iz opšte povesti, stavljajući sebe u tom

galimatijasu simbolično na konja, ali ne kao nekoga po hodi i pohodi da bi pokorio svet, nego da bi

pokorio ljudska srca ljubavlju, jer mu se žuri da je što više da.

A jednako koliko se obraća sebi, ove pesme su intonirane i u drugom licu. A najposle, ali ne i

najmanje važno, adresirane su i nama.

Na motivskom planu Vlahović se vraća mikrokosmosu-cvrkutu ptica u dvorištu, seoskom parku

ili sokaku, crkvenom tornju... Kulise su to za jednu ubedljivu pesničku pastoralu i to ovaj autor s lakoćom

i postiže.

Jer lakorek je ovde pesnik; i jezgrovit i prozračan, nikad mračan, značenjem tačan... Sve je ovde

nedvosmisleno i smisleno. Čak i kad je stih bremenit impertivom, on je istovremeno nežan i nemoguće

ljubazan, kao u pesmi „Ne vuci taj jorgan“.Vlahović se ovde mnogo puta služi pesničkim slikama da

prizove detinje slike ili ovovremenske ljubavne trenutke iz (o)sećanja prema bližnjima. Sve to čini da se

pesnicima ponovo veruje. Veruje im se kad ih zastupa neko ko to zaista ume, kao Radovan Vlahović u

„Prolaznoj sobi“.

Doduše, katkad se autor brecne pa izgovori naglas kako mu nije još puno ostalo vremena. To je,

kanda, i jedina (pesnička) zabluda u ovoj knjizi. A sve drugo stoji i stajaće zadugo, jer ume to ovaj

pesnik. Ume da kaže i bez reči, a ume i da „ćuti i kad govori“. Kud ćeš više od toga...


Nemanja Savić