Od
prvog trenutka kad sam upoznao Pericu Milutina u holu Filozofskog fakulteta u
Novom Sadu, znao sam da je u pitanju pesnik, veliki pesnik koji se poput bisera
retko nalazi na ovim našim raskaljanim i blatnjavim prostorima. Niko mi to nije
rekao, niti sam čitao do tada njegove pesme.
Jednostavno sam osećao da je on već dolaskom na svet bio pesnik i da se pesnički
priziv njemu desio davno pre njegovog fizičkog rođenja. Ta verolomna
harizma kojom je zračio, govorila mi je da je on sam poezija. Drugujući sa njim
kroz sve ove godine, potvrdilo se da je moja prvobitna fascijacija njegovom
aurom bila ispravna, a pred nama je sada i njegova zbirka pesama pod
nazivom Dveri smrti.
Knjiga
sastavljena od pet ciklusa sledećih naziva: Začeće, Rađanje, Put, Nebeska
lopta i Odziv, a ja ću u daljem tekstu pokušati da vam približim svaki od
njih i da ih protumačim na način kako ih ja doživljavam. Pesme unutar ciklusa
nisu obeležene naslovima, tako da ih možemo tumačiti i kao celine i pojedinačno.
A kako su radnja i naracija razbijene i ne slede određenu logičku nit, ja
ću ih prihvatiti kao celine, tako da za knjigu Dveri smrti mogu reći da je sklopljena od pet dužih pesama ili
poema od kojih svaka od njih oslikava pesničkog junaka, njegova unutrašnja
stanja i zbivanja, dramu jezika unutar lobanje u jednom vanvremenom
iracionalnom i večnom prostoru.
I
već na samom početku, od prvog ciklusa Začeće,
zapravo od prve pesme prvog ciklusa, vidimo da je pesnički jezik oslobođen svih
stega, da je raspušten kao i stihovi kojima je isklesan, što meni kao tumaču
ove poezije daje mogućnost slobodne i široke inerpretacije i daje prostora mome
duhu da se razmahne i tumači ih sa više strana. U Začeću se otkrivaju prve karakteristike Pericinog načina pevanja.
Zaokupljenost večnim temama, jezgrovitost i stegnuta sintagma, okrenutost
unutrašnjem svetu, korišćenje simbola, iracionalnost i metafizičnost, spajanje
nespojivog, naturalnost, mogućnost da se pesma tumači iz konteksta, narativnost
se iskazuje pesničkim slikama, sklad između sadržine i forme.
U
prvoj pesmi u ciklusu Začeće, pesnik,
u želji da nam približi svog književnog junaka, kaže: Lako je jedan u zaumu biti čime nas upućuje da se u ovim pesmama
radi o pojedincu, čoveku koji i kad ne govori opominje, koji je svestan
umiranja, a ujedno mu je i suprotstavljen letenjem između mnoštva smrti koje se
dešavaju oko njega u bezvučnom prostoru kad noću se hoda i spoznaje da:
lirike suština
Ona
se dešava u prenapregnutom umu koji samorazaranjem otkriva zaplete nebeske,
krvave i daje nam na kraju definiciju da je pesma oblik smrti. Umranje ne da bi
se nestajalo, već naprotiv, da bi se doživelo preobraženje u svetu koji je sebe
razorio i koji se svakodnevno poništava i stvara nam privid spoznaje nepostojanja. Ali šta duhu zanači smrt kaže nam dalje
junak ove mistične poezije, svestan da duh kao besmrtna energija nikada ne
nestaje nasuprot krhkim telima koja su ispunjena haotičnim strastima. Stešnjen
ograničenjem da je i sam čovek, da je smrtan, da je njegov vek ograničen i na
kraju, da je umiranje uvek neminovno, junak putujući kroz podzemne tunele
sopstva oseća svo ništavilo koje se sručilo na njega i svu besciljnost koja
steže, davi, guši i urušava svaku nada da se odgovor za bivanje može naći u
svetlu i tami, već je, naprotiv, treba tražiti u smrtnosti koja je uzrok svih
naših pregnuća, a ujedno i njena posledica. Moderan čovek je sapet, svet je
sapet i galopira u tamu.
Ako
verujemo da svako piše ono što nosi u sebi i ono što kroz sebe kreira, onda Dveri smrti Perice Milutina shvatam kao mač u ruci nesvesnog odakle šikljaju
ponekad frapantne stihovne i jezičke bravure koje nas tresu, opominju,
osvešćuju, šokiraju, plaše, one su kao leksička bomba koju kao terapiju treba
da konzumiramo kako bi ojačali naš duhovni imunitet, kako bi iz naših duša vaskrsao
uspavani duh i uprkos svemu opstao. Za sebe pesnički subjekt kaže:
Koje se zanosi
prazninom, tamom
Biće
koje za sebe kaže da je samo:
Urlik semena izbačenog
Iz biti, nespokoja
Pažljivim
čitanjem pesama iz knjige Dveri smrti
Perice Milutina upuštamo se u neobičnu avanturu koja nas robi i potčinjava
svojom zavodljivom snagom i tragičnom, pomalo naturalnom lepotom i mi se u početku
branimo od nje tražeći načina da je racionalizujemo, da u svetu jave i
površnosti, u kojima obitavaju naša čitalačka promišljanja poezije, tražimo
neke od odgovora i načine da dosegnemo i prodremo u suštinu ovog pevanja koje
gromoglasno seva u našoj duši bacajući nas u zbrku pojmova kojima mi ne možemo
da damo odgovor.
A
ustvari, ova poezija ima svoju unutrašnju suštinu i logiku. Ona se može
razumeti jedino iz konteksta koji ona u nama stvara. Ona je nalik rasklopljenom
i razbacanom mozaiku, nalik puzlama, nalik mandali od peska koju je razvejao
vetar po podu i mi smo, usisavši je u sebe kao u teglu, spremni da je
ponovo sastavimo. Ali ni autor ne zna kako izgleda taj savršeni pesnički mozaik
koji je on stvorio, već se on njemu, kao njegovom tvorcu, uvek i iznova
pokazuje drugačije. Naša nemoć da umom dosegnemo ono što ide iz nas, iz naših
najdubljih lavirinata duše, često se dešava, ali u Dverima smrti Perice Milutina dovedena je do krajnjih granica.
Perica
Milutin je i kao čovek i kao građanin neobičan, tim pre što u imenu i prezimenu
zapravo ima dva imena. Tako da često ne možemo da uhvatimo šta je ime, a šta je
prezime i ta naizgled spoljašnja odrednica nam govori i upućuje nas i na tu
njegovu neuhvatljivost kad je i poezija u pitanju.
Knjiga
pesama Dveri smrti Perice Milutina je
nalik brzoj i valovitoj reci ponornici koja je prepuna virova koji čitaoce
odvalače u svoje mračne dubine i drže ga tamo, unapred lišenog logike i
razuma, samo iracionom vrpcom na pupku znatiželje skoro do davljenja u
vlastitim ništenjima svega onog što je njegovo jastvo. Baca ga u damare
praznine gde se ni otkucaji vlastitog srca od straha pred nepoznatim ne čuju,
već se samo slute obrisi i konture njegovog rada. Ova knjiga jake čini još jačim,
a slabe još slabijim i zato je ne preporučujem svima.
U
drugom ciklusu pesama Dveri smrti
Perice Milutina nailazimo na gromoglasnu pesničku upitanost nad sobom i svetom,
a ona je uvek želja da se odgovorimo sebi i svetu, da se obesčasti praznina
koja se nad nama nadvija kao zla slutnja. Da se ponovnim rođenjem u jeziku
dosegne moć koju nam jedino govor i reči daju. Ali one se od učestale upotrebe
pohabaju, postanu trošne, nevažne, obesmišljene i zato pesničniki subjekt kreće
od prezira reči znajući da mora da im vrati dostojanstvo, da im udahne energiju
i da ih ponovo učini moćnim i ubojitim. Zato on svoj duh potapa u vanumnosti u
kojoj je krhka ćutnja stalnosti neba, a duh mutna drogirana seta u
zanosu. Od samog rođenja, naše ja je sveprisutno i lomata se se po našoj
duši tražeči utočište sve do raspada uma, sve do trenutka nestanka u stalnoj
težnji da se preobrazi u duh besmrtni i večni. Ti prvi koraci naših spoznaja o
nama samima i svetu su za pesničkog subjekta suština svih znanja, ali i smrt
koja je oblik stvaranja ličnog u ličnosti. Zato pesnik telo izjednačava sa
smrću u večnom haosu naših želja gde smo uvek samotni i tužni pojedinci na
rubu ništavila. Rođenjem osećamo i stid što smo samo ljudi prepuni telesnih
strasti u vremenu koje nas ništi i odnosi bestražno u prah i pepeo.
Dveri smrti Perice Milutina shvatam i
kao svojevrsnu pobunu protivu smrti i želju da se, pevanjem i oduhovljenjem
u večnom vanumnom traganju od arhetipskih praslika do sadašnjeg trenutka, pronađe
odgovor kao eliksir koji će da posrnulog i palog čoveka uzdigne do besmrtnih
visina.
U
trećem ciklusu ili pak trećoj poemi koja nosi naziv Put, junak ove poezije je u neprestanom istraživanju tradicije na
svim nivoima i u svim vidovima. On je uvek raspet između vlastitih
individualnih naloga i imperativa za promišljanje onoga što je pročitao i onoga
što je sam doživeo. U želji da to objasni, pre svega sebi, u noćima koje
su Lajava sestra slabih živaca, on stalno
i iznova briše sve pojmove koji označavaju već viđenog i teži da U prostrelnoj rani noći pronađe odgovor
za svoju upitanost. Za njega je putovanje isto što i stvaranje, a ono je
nesvesno i lakomisleno crnilo. On spaja i razdvaja pojmove, poigrava se sa
njima, suprotstavlja ih jedne drugima otkrivajući pri tom nestalnost radosti u
pojednim rečima i onda se okreće vanumnoj potrazi za oradošćenjem gde se sve
suprotnosti mire i spajaju u jednu te istu sliku nokturna svesti, kako o sebi
tako svetu koji dramatično zaudara na usirenu krv zauvek nepotrebnog ratovanja
ljudi sa ljudima. Ovaj ciklus pesama je svojevrsni pokušaj mirenja suprotnosti
u sebi i u svetu, ali to mirenje nikako ne može da se desi u sferi racionalnog,
već je ono uvek u vanumu koji miri sve suprotnosti.
Duboko
svestan svečovečja u sebi, pesnički subjekt, spoznavši sva ta nesagalasja, tu
stalnu borbu da se ona iskažu i nametnu njegovom biću svaki od njih pojednično
kao gospodar suštine, snagom pesme, kao njegove najviše moći, ostavlja ih u
dubini svoga bića da se bore. On uzdignut iznad njih beleži i u pesmu stavlja
samo varnice njihovih mačeva kao pesničke slike ili sintagme. Ostavlja ih da se
bore i da kuvaju u njemu bez obzira kakvu mučninu u tome haosu prave.
Na
svome putu pesnički subjekt otkriva da:
Tamo gde se otkriva
Beskrajna smrt
Utisnuta u vremenu
I beskraju bića
U svom začetku
U
ovom ciklusu otkrivamo jednu duboko religioznu težnju za prevladavanjem smrti
kroz večno življenje, ali ne na ovom haotičnom svetu, već u onom na nebesima
gde su sve protivurečnosti izravnate, svi ratovi zaustavljeni i preobraženi u blaženstvo
i spokojstvo oboženja pojedinca, krhkog i nesviklog na svoje bogočoveštvo.
U
četvrtom ciklusu koji nosi naziv Nebeska
lopta, pesnik sluti velike i tektonske klimatske promene. Ovaj ciklus je
svojevrsna tugovanka nad svetom koji stremi ka svom kataklizmičnom kraju bez
želje da se preumni, da prevlada svoje slabosti i zaustavi sopstvenu sunovrat
uništavajući svojim progresom sve oko sebe i radeći sve u korist vlastite
štete. Pesnički subjekt, prolazeći kroz svoje apokaliptične vizije i
promišljajući ih pevanjem tako što nam otkriva da se strašno zlo skriva u
materijalnom, da se u njemu kriju virusi svemira, ali se iz toga može pronaći i
začetak dobra, ne samo za pojednca već za sve ljude, kaže da je naš zadatak da
ponovo pronađemo nadu makar i kroz nemogućnost proniknuća u našu moć
postojanja. U daljem pevanju junak ove poezije nas upućuje na božanska
otkrovenja koja su se desila još davno pre naše stvarnosti ovakve kakvu je
živimo i govori nam da je sve već rečeno, da samo treba da se vratimo nekoliko
koraka u nazad i otkrijemo istinu da život i svet nismo mi stvorili i da nemamo
nikava prava ni da ga ukidamo. Već naprotiv, treba da sledeći unutrašnje
glasove našeg oboženog svečovečja, uprkos tome da smo smrtni, u večnom životu iste
shvatimo kao zanos duha i priziv lepote i postanemo vrisak uma u praznini
vremena u kome živimo.
Naziv
petog ciklusa je Odziv – odziv istini,
koja se spoznaje i koja menja lica, a mi u večnosti vapimo da je dosegnemo. I
možemo to, ponekad, preko neme lepote, lepote koja nam ništa ne govori, koja
nas ne inspiriše na verbalnu i asocijativnu komunikaciju sa njom, ali lepote
koja je i umorna pored toga što je nema. Ona spava u đavolovom rogu što znači
da nosi u sebi nešto demonsko i krije se u nekom demonskom delu bića, kad
nespremni smo da čujemo, kad duh je nepomičan od samog saznanja i spoznaje
njenog protivurečnog suštastva koje katkad proizvodi kod nas vrhunac beznađa
kom ne možemo da prepoznamo kakvoću, oblik, koji nam ne liči ni na šta što poznajemo,
ni na šta što smo znanjem pojmili i tada se se to nedefinisano stanje duha
preliva i rastače preko teškog mirisa,
raspadnutih istina čija lešina nam se
čini mračnom, jer plamen naše potrage za njom nikada ne prestaje i on je kako
ga pesnik krsti nesagledivi plamen
sazanja. Kroz čitav ovaj ciklus koji nosi naziv Odziv postoji refren koji govori, kao da pesnik želi da nam ga
ureže u pamćenje, Istina se saznaje
da ga, ne samo zapamtimo, već i da ga primenjujemo i da naše poverenje u
beskrajnu sumnju uvek bude u funkciji našeg sazanja.
U
pesmama Perice Milutine nema toponima, osim toponima duše. U njima nema drugih
junaka, osim pesničkog subjekta koji se rve sa večnim dilemama i pesničkim slikama
i odaziva se na probleme koji mu se kao večne teme nameću. Njegov junak je kao
reka ponornica koja se prostire po pustoj zemlji. Ako ga pratimo, moramo da
budemo spremni. Moramo imati dobar kapacitet pluća kako bi zajedno sa njim
ronili po najdubljim i najvišeslojnijim ravnima naših duša. Moramo da budemo
spremni da trčimo beskrajnu maratonsku trku sazanavanja promenljivih istina
koje vrludaju pred našim uplašenim očima. Ako pratimo Pericinog junaka, moramo
znati da je on energija koja se preliva iz jednog sveta u drugi, da on vadi
bisere iz sveta tame i sa ovog sveta i skladišti ih u svet tame. Da on pleše na
nevidljivoj žici varljivih nada u spozanju koja bi se mogala definisati kao
očovečenje. Pesnički subjekt je virtuoz odgonetanja praznine bezvazdušja tišine
i nemogućeg. On spaja nespojive epileptične napade racionalnog i iracionalnog u
jednu nebesku simfoniju koja nema ni početak ni kraj. Ona je glas vanuma koji
se ovaploćuje u pesničkim slikama lišen srceparajuće logike zdravorazumskog
koje se potire u virovima unutrašnjih metamorfoza jezika.
Pesme
Perice Milutina su se poput intimnih bisera u školjci autorovog bića godinama
taložile i zrele bez želje da jednog dana ugledaju svetlost dana. One su
pesnikovi fleš bekovi spoznaja i umetnosti unutar lobanje koja se slagala
stvarajući svoj iracionalni sistem nevidljiv za svet, a prepoznatljiv jedino
pesničkim emotivnim damarima dajući tako na trenutke svom autoru vizije i
duhovna otkrovenja koja su se u nedostatku jezičkih pojmova rađala u ovim
pesmama nikada ne održavajući u celosti svoju haotičnu suštinu.
Ovako
uknjižene i po ciklusima raspoređene pesme dobijaju mapu čitanja i mogućnost
percepcije i drugih ljudi. Reči su male da opišu ono što pesnik želi reći. Jezik
je skučen da bi se kroz njega izrazilo sve što vanum izrodi u trenucima
prosvetljene lucidnosti. Logika je banalna da iskaže odiseju duha po
vlastitoj unutrašnjosti. Toponimi su u ovoj poeziji simboli iskovani u
stegnutim sintagmama stihova Začeća, Rođenja, Puta, Velike lopte i Odziva. Ove pesme pokušavaju da prenesu
neprenosivo. One tumače neshvatljivo. One su oslobođene spoljašnjeg, oslikavaju
se u mnoštvu unutrašnjih ogledala. One su Dveri
smrti koja pesnika vode od samoponištenja do vasksenja i nazad. One ga gone
da otvara i prolazi kroz sve lavirnte unutrašnje nadnaravnosti.