Vladimir Petrović Novi oblici ljubavi u knjizi Dnevnik virtuelnog zavodnika Radovana Vlahovića

 

Određujući ljudski život kao neprestanu borbu između Erosa i Tanatosa, Sigmund Frojd, otac psihoanalize i jedan od najuticajnijih stvaralaca u istoriji naše civilizacije, odlazi još dalje. On ovaj dualitet ne samo da posmatra kao pokretačku silu naših života, već i kao način da se izrazimo kao ljudska bića. Da Frojdova teorija nije daleka od istine najbolje će nam pokazati umetnost. Bez obzira na vremenski kontekst, vladajuće društvene norme, svetonazore, čak i estetska merila, večita tema umetnosti su ljubav s jedne strane i smrt sa druge, kao njen opozit. Možemo reći, i to bez preterivanja, da ovaj dualitet, baš kao kod Frojda, čini okosnicu umetnosti.

Naravno, promene su prisutne, što će nam slikovito pokazati promena shvatanja jedne reči. U pitanju je patetika. Ako otvorimo stare knjige ili još bolje leksikone stranih reči i izraza, pre svega čuveni Vujaklijin, pod patetikom se podrazumeva strastvena osećajnost, dirljivost i nežnost, suštinski: patetika je predstavljena kao legitimani poželjan način za predstavljanje najdubljih emocija. U današnjem shvatanju patetika je poprimila sasvim drugačije značenje i ona predstavlja izveštačenost u emotivnim izlivima, krajnje neukusnu stvar, a u umetnosti svojevrsni estetski „zločin“. Ovo je samo jedan primer, ali on namrečito pokazuje promenu paradigme. U isto vreme, eto svojevrsnog paradoksa, ljubav ne samo da se nije promenila, naprotiv, ona je i dalje prisutna, možemo slobodno i reći nikada više prisutna u javnom prostoru, prevashodno zbog slamanja nekadašnjeg dominantnog patrijarhalnog modela ponašanja. Ipak, o njoj u promenjenim okolnostima nimalo nije lako pisati, što nam najbolje svedoče retka uspela dela koja su tematski okrenuta najdubljim osećanjima. Jedno od tih delaje i knjiga pred nama, Dnevnik virtuelnog zavodnika Radovana Vlahovića.

Ako bismo tražili najpribližniju žanrovsku odrednicu ovoga dela, to bi svakako bile pesme u prozi. Baš kao i u prethodnom Vlahovićevom romanu Noćni razgovori sa sestrom, poetski subjekt – nekada je to sam autor, nekada obezličena „sila“, na pojedinim mestima i književni lik koji govori svoju priču – ispoveda svoj emotivni kredo poetskom objektu, ali i celom svetu. Tako Radovan Vlahović pravi svojevrsni poetski diptih, dva dela koja se načinom pripovedanja, ali i temama koje se u njima pokreću, međusobno prepliću i nadopunjuju. Ipak, razlike postoje. Pre svega su to strukturalne različitosti. Noćni razgovori sa sestrom su romaneskna celina povezana pre svega poetskom „sabesednicom“, dok je Dnevnik virtuelnog zavodnika delo slobodnije forme u kojem se mešaju različiti žanrovi, tehnike pripovedanja, ali i stilska rešenja. Dobrim delom je to i tematska raznolikost kojoj treba posvetiti dodatnu pažnju. Tako Dnevnik virtuelnog zavodnika možemo podeliti na nekoliko celina..

U prvoj su to kratki odeljci, nekada su oni sadržani u samo jednoj rečenici. . Drugu tematsku celinu možemo da označimo kao umetnikova obraćanja poetskim objektima, dok treću čine literarne igrarije koliko sa već dobro poznatim delima, o njima će još biti reči, ništa manje i sa popularnom kulturom i društvenom zbiljom. Prisutni su i na nekoliko mesta skaz (posebno je dirljiv odeljak „Pankerka“ na tragu Dragoslava Mihailovića)i literarne kozerije.

Ipak, sve ove tematske celine povezuje jedna stvar. To je priča o ljubavi. Tako Vlahovićevi junaci (gotovo je svejedno da li je to junakinja u užasnom braku, preljubnici koji svoj motelski susret ugovaraju u vreme hrišćanskog posta ili begunci od ustaljenog načina života)pripovedaju o najdubljim osećanjima. Taj govor je strastan, duboko prožimajući, neretko puten do krajnjih granica, ali u isto vreme, što je jedna od najvećih vrlina ovoga dela, na svojevrsnoj distanci, gotovo eteričan, udaljen, dobrim delom i obojen ironijom. I tu se polako vraćamo na početak ovoga teksta. Radovan Vlahović je pronašao odličan način da govori o ljubavi, a da u isto vreme to pisanje ne deluje otužno ili patetično, kakav je najčešće slučaj.

Sledeći Kjerkegora – od koga i „uzima“ naziv dela, istovremeno ga „dopunjujući“ – Radovan Vlahović odlično shvata njegovu misao iz Dnevnika zavodnika: „Ukoliko čovek ne bi bio u stanju da čuva sliku lepote, čak ni u trenutku njene prisutnosti, morao bi stalno želeti da bude na rastojanju od lepote, i nikada suviše blizu, da bi video lepotu onog što drži u naručju (…)”. Tako Vlahović neprestano slikalepotu koja mu je nadohvat ruke, ali i u isto vreme udaljena. Nekada je ta daljina istinska, kakav je slučaj u odeljku „Intimna korespondencija“: „Osnov za našu intimnu korespondenciju je dugo prećutkivanje mnoštva likova koje u sebi nosimo, sa željom da svaki od njih misli uvek na istu varku i opsenu strasti, što se talasa u nama kao plahta na vetru.“ Dobrim delom je to i ljubav koja se pretvara u sasvim nešto drugo, što nam svedoči odeljak„Oh, kakva zabluda“: „– Tražeći ljubav – kaže mi prijatelj – sve vreme sam mislio na nju, a u stvari Boga sam tražio.“ Nekada je to strah od nepostojanosti reči, kakav je naziv jednog odeljka „Reči su trošna stvorenja“, ali i svojevrsni „nesporazum“, kakav je slučaj u odeljku „Umesto pisma izvinjenja“: „Ako te zbunjenom čini moj kasni poziv i nežni virtuelni dodir, oprosti, to je samo život što na literaturu liči.“

Ipak, najčešće je to ironija. I tu odmah moramo da napravimo ogradu. Baš kao u slučaju velikog Leonarda Koena (dovoljno je da se setimo njegovih stihova: „Rekla si mi da preferiraš zgodne muškarce / Ali za mene bi napravila izuzetak. // I držala si palčeve onima poput nas / Koji ugnjetavanisu idealima lepote / Sredila si se i rekla: ’Pa nema veze / Mi smo ružni, ali imamo muziku’“), Radovan Vlahović nenadmašno povezuje ljubav sa ironijom, u isto vreme ne potirući je, naprotiv, samo je čineći drugačijom, bogatijom i značenjski drugačije obojenom, možda je najbolje reći oslonjenom na Erosov opozit Tanatos. Najbolje to vidimo u odeljku„Samo se ti osloni“: „Samo se ti na mene osloni, draga moja. Miluj i hrani psa dok nas ne izujeda, a posle će nam đavo biti kriv.“

Ironija je posebno prisutna u odeljcima posvećenim „novim“ oblicima ljubavi, koji su, možemo slobodno reći, jedna od dominantnih tema knjige, naposletku, to i sam naziv knjige govori. Pišući o društvenim mrežama, novim načinima ljubavnih korespondencija, ali ništa manje i virtuelnim flertovima i ljubavima, svim izmenama koje je donelo digitalno doba, Vlahović ispisuje sjajne redove o novom pogledu na ljubav, baš kakav je slučaj u odeljku „Usamljenice i usamljenici“: „Subota je. Vidim, mnogo usamljenih vrluda Fejsom. Svi nešto traže, objavljuju fotke, puštaju muziku, pišu statuse, lajkuju, šeruju. Vape za malo pažnje, za lepu reč, i nikako da utole tu vasionsku glad za ljubavlju.“

Ova tematska raznolikost još više je pospešena različitim narativnim oblicima, koji ovo delo čine još bogatijim i zanimljivijim. Uvek polazećiod poezije, dobar deo odeljaka iz ove knjige je pretočen iz poetskih u prozne oblike, nesputano se igrajući sa rečima, neretko i tvoreći nove,ali i pozivajući se na velika literarna i umetnička dela, među kojima su stvaralaštvo Malarmea, Dostojevskog, Tarkovskog, Crnjanskog i zenitista, Radovan Vlahović stvara odličan književni tekst, vredan u svakom pogledu.

U njegovom središtu je traganje za ljubavlju, nežnošću, istinskom osećajnošću, u ma kakvom obliku ona bila. Tako je možda i najbolje okarakterisati ovo delo. „Dnevnik virtuelnog zavodnika“ je potraga za novim oblicima stare, dobre i, svakako, nepromenljive ljubavi. Pišući o Erosu, ništa manje i o Tanatosu, koji stoji u njegovoj pozadini, neretko nam se ironično osmehujući, Radovan Vlahović ispisuje nenadmašnu knjigu o ljubavi. I večitom vraćanju njenoj silovitosti, kako to i sam Vlahović čini u poslednjem odeljku knjige „Vredelo je čekati“: „A ja ti verujem i znam da bistri planinski potoci uvek se slivaju u jednu reku života, koja svojim nemirnim i istrajnim tokom kroz vrleti postojanjauvek prokrči svoj put ka nekom večnom moru kao duhovnom savršenstvu, koja dva bića stopljena u jedno božansko delo mogu dati.“.

 

Vladimir Petrović