Zdenka Valent Belić Poezija koja se jede velikom kašikom Radovan Vlahović Soba što noću svetli

 

Metafizička misao u stihu Radovana Vlahovića sagledava temeljnu prirodu stvarnosti. Ovaj pesnik se u svom svakodnevnom življenju, što se posledično pretače i u njegov književni rad, bavi samom suštinom stvari i stvarnosti, uvek nadilazeći i lebdeći iznad pojava čulnog sveta, čak i onda kada je čulno u vidu pesničke slike prisutno u tekstu...

Čini nam se da poezija Radovana Vlahovića u potpunosti poklapa sa mogućom definicijom ove filozofske discipline zato što autor njome nastoji da pronikne u prirodu postojanja, prostora, vremena, uzročnosti, te u suštinu odnosa uma i tela, supstance i svojstava, mogućnosti i stvarnosti… Stoga i sobu – u naslovu a zatim u tekstu – čitamo kao metaforu metafizičkog stanja svesti u kom se sve ove kategorije prožimaju i stapaju u celoviti doživljaj sveta i čoveka-svesti u njemu. Prostor slobode. Prostor disanja i sopstva. Prostor razumevanja sebe ovde i sada. Soba je ujedno metafora izmaštane sreće čija je snaga realna, ako ne i veća od stvarnosti same.

Zbirka pesama Soba što noću svetli  u naslovu ima naznačen prostor, vreme i dominantnu osobinu, kao i sugestiju njihovog značenja i u tom smislu reč je o dobro pogođenoj smernici za razumevanje i tumačenje stihova. Noćno svetlo ovog, sad već konkretnog mesta, predstavlja izraz prividnog stvarnosnog paradoksa – jer potpuno postojanje postiže se samo u skrovitosti i tajnosti, a svetlost u njemu – izdvojena, izolovana i usamljena – sušta je suprotnost sveopštoj zimi, mraku, bolesti, nemoći i oštrim neželjenim pogledima. U naslovnoj pesmi kontrasta ima više. U njoj je vremešnost opozit strasti i ljubavnom žaru i upravo u tom prividnom paradoksu lirski subjekat pronalazi satisfakciju. Soba okružena mrakom predstavlja utočište u vremenu prostoru gde si svoj i nezavisan, gde (i kad) smeš da voliš, uživaš, rađaš se ili umireš potpuno nezavisno od ostatka sveta. Soba sa upaljenim svetlom je nada u neprolaznost ljubavi i nagoveštaj odanosti voljenog bića.

Već po tematici naslovne pesme naslućujemo da je ljubav jedna od nosećih inspiracija ove zbirke. Ljubavi se Vlahović vraća u brojnim pesmama i sagledava njenu kontroverznu bit: „Bližnji su uvek / sebična sorta“ (Kad se sve zna) i nastoji da osvesti pravu meru ovog osećanja jer „Previše ljubavi guši  / premalo žesti“ (Kad se sve zna), kao i njene prolaznosti, odnosno transformacije. Pošto sve je podložno večnoj entropiji i ljubav se može „zatraviti“ (Da se putevi ne zatrave). Pomislimo: Ne umire to ljubav! Samo smo mi mali i nesavršeni, jer iako zatravljen, put je i dalje put, on postoji, kao što ni istinska ljubav ne nestaje, samo nama postaje neprohodna. Pred zatravljenim putem čovek zastane kao pred enigmom. Kao, recimo, kada napipa stari čvor na maramici u džepu venčanog odela u masivnom hrastovom ormanu u pesmi Drešenje čvorova na maramici. Razvezivanje ovih čvorova nalik je otvaranju Pandorine kutije, suočavanje sa starim nadama ili grižom savesti, nerazrešenim krivicama i razočarenjima, lažnim obećanjima… Ko još od nas može da ispuni sve svoje namere!

U pesničkoj zbirci Soba što noću svetli suočavamo se sa stihovima koji su esencijalniji i gnomičniji u poređenju sa prethodnim zbirkama ovog autora. Misli u stihovima, koje nam pesnik svesno pruža na kapljice, sadrže osećanja i osete koji se inače konzumiraju velikom kašikom i punom dušom – kao bluz „Bluz / koji se jede / velikom kašikom“ (Letnja noć). Valjda upravo zato imamo osećaj da će tesno odelo pući po šavovima i toliko snažne emocije poteći i poput potopa preplaviti našu čitalačku svest… Slutimo da Vlahović u ovim, nešto svedenijim nego inače, stihovima kroji za broj manje odelo svojoj poetskoj esenciji, kako bi nam stvorio osećaj unutrašnjeg pritiska.

Ljubav, o kojoj Radovan Vlahović piše, ima svoje metamorfoze. Ona predstavlja težnju za skladom sa prirodom. Njegov lirski junak je potekao iz prirode i živi u saglasju sa njom, tako motive prirode – flore i faune: zelenila, vode, ptica, dvonožnih, četvonožnih, pitomih i divljih zverki…  nalazimo u funkciji ilustracije veličanstvenosti i harmonije u svetu. Njegov lirski subjekat, koji je po ličnoj anamnezi „naliven / snen / i usplahiren“ (A bog nas gleda), se naslanja na nasleđe narodnih verovanja nalazeći u njemu inspiraciju za sugestivne prikaze: „U sunčan dan / mečka je pred pećinom / videla svoju senku“ (Soba što noću svetli).

Ljubav se javlja i kao izraz popustljivosti prema detetu u sebi, čuvanje infantilnosti kao teritorije lične slobode „Dečurliju / što starci su“ (A Bog nas gleda), kao bliskost sa Svevišnjim – jer Vlahović književnost upravo tako doživljava, kao sveprisutni pogled Boga, a mi to vidimo po brojnim religijskim motivima: „A znam da Bog nas gleda“ (A Bog nas gleda) ili kao ljubav prema ženi koju srećemo u erotskim a ipak potpuno čednim prizorima iz pesme u pesmu: „Onako naga / u  kupaćem / kad sam te ljubio / u snu po leđima / da ne vide / bližnji.“ (A Bog nas gleda).

Radovana Vlahovića odavno poznajemo, to je čovek individualac, autentična pojava u srpskom pesništvu i kulturi, čiji je životni manifest distanca od horskog i kolektivnog i hodanje sa obrazima među oblacima. Od prve objavljene priče (1975), od osnivanja Kulturnog dvorišta (1986) stalno je prisutan na književnoj sceni i do sada je napisao preko 30 knjiga, od kojih je 6­­ pesničkih zbirki i 4 knjige eseja i književnih impresija.

Vlahović peva iz „žudne za radošću u saglasju sa umilnim glasom tvorca neba“ i zna da je to iz zbirke u zbirku, iz knjige u knjigu, jedna te ista melodija, koja se svakim danom, kako sam pesnik kaže „penje ka tvorcu svemira“. Radovan je jedan od onih izabranih, kom je u uzglavlje kolevke uz snažni energetski naboj kuće Vlahovića darovana izuzetna energija kako bi izneo svoju posebnost i od tada živi stvarnost koja je njegov san a u kojoj svakodnevno uspostavlja ličnu duhovnu vertikalu, osvaja prostor slobode kroz jeres i ludost literature, sam se pozivajući na zenitističko književno nasleđe, a mi bismo napomenuli – u simbolističkoj artikulaciji pesničkog jezika – i koji svim svojim ljudskim i pesničkim bićem teži za zajedništvom, za harmonijom, ljubavlju i komunikacijom, za jedinstvom i bliskošću jer kroz njih se konfrontira sa neprilikama i neblagonaklonim životnim okolnostima. Ostvarujući svoj san, koji je stvarnost, kako je sam naglasio u prethodnoj zbirci pesama Moj san je stvarnost, Radovan Vlahović svakodnevno piše sem dnevnika i poeziju, prozu i druge književne tekstove vodeći se čistom nepatvorenom emocijom koju želi da primi, ali pre svega da pruži ovome svetu. Njegov životni i književni izbor je onaj koji doživljavamo uvek kao drugačiji, jer znamo da je Vlahović čovek, koji će uvek birati put i prostor na kom će biti svoj na svome.

Zato mu i dopuštamo da nas u Sobi koja noću svetli povede u svoj svet, da nas nalije tom čistom ničim nepomućenom emocijiom kao u pesmi Dok svi spavaju, da ostanemo zajedno sa njim „budni  / i bludni / dok svi spavaju“ dok i sami ne zaličimo na pesmu koja se jede velikom kašikom.